Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SYL, SAMOK, SOA, NAL ja Nuorisosäätiö: Opiskelija- ja nuorisoasunnoista ei saa leikata

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Julkaistu: 24.02.2015 klo 14:23
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Kannanotto 24.2.2015

Tänään on luovutettu asuntoministeri Pia Viitaselle raportti asumisen tuki- ja verojärjestelmien vaikuttavuudesta. Raportin on valmistellut ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokan vetämä virkamiesryhmä. Opiskelija- ja nuorisoasumisen järjestöt - Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL), Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK, Suomen opiskelija-asunnot SOA sekä Nuorisoasuntoliitto (NAL) - ovat erittäin huolissaan raportin esityksistä nuoriso- ja opiskelija-asuntokohteiden osalta.

“Olemme järkyttyneitä siitä, että työryhmä esittää opiskelija- ja nuorisoasuntokohteiden erityisavustuksen poistamista. Tällä hetkellä opiskelija- ja nuorisoasuntokohteet voivat saada ARA:n erityisryhmien investointiavustusta. Nuoriso- ja opiskelijakohteet ovat alimmassa tukiluokassa ja voivat saada 10 %:n avustuksen. Tämä on ehdottoman olennainen osa sille, että erityisiä kohtuuhintaisia nuoriso- ja opiskelija-asuntoja rakennetaan”, painottavat järjestöjen puheenjohtajat.

Opiskelijoiden ja nuorten asumistilanne ja -tarpeet poikkeavat selvästi muista ihmisryhmistä. Toimeentulo on tyypillisesti muita heikompi. Erityisesti opiskelijoiden kohdalla asuntotarve kohdistuu lisäksi korostuneesti isoille korkeakoulupaikkakunnille. Pieniä asuntoja rakennettaessa kustannukset ovat normaalia korkeammat: esimerkiksi opiskelijayksiötaloissa rakennuttaja joutuu investoimaan useampaan kylpyhuoneeseen kuin ns. normaaleissa asuntokohteissa.

“Nuorten asunnottomuus on todellinen ongelma jo tällä hetkellä. Opiskelijat joutuvat joka syksy turvautumaan hätämajoitukseen, kun kaikille ei riitä omaa kotia. Nuorten yhteiskuntatakuukin jää siipirikoksi, jos asunnottomuus uhkaa. Miten tässä tilanteessa voidaan edes harkita opiskelija- ja nuorisoasuntojen rakentamisen tukemisen poistamista?” puheenjohtajat kysyvät tyrmistyneinä.

Järjestöt muistuttavat, että saadakseen investointiavustusta rakennuttajan tulee olla yleishyödyllinen. Opiskelija- ja nuorisoasuntokohteiden rakennuttajat eivät tavoittele voittoa. Ilman erityistä rakentamisen tukea on hyvin epävarmaa, että opiskelija- ja nuorisoasuntojen rakentaminen houkuttelisi.

“Haluammeko todella kaikki opiskelijat ja nuoret kilpailemaan samoille, nyt jo ruuhkaantuneille avoimille vuokramarkkinoille? Haluammeko lisätä nuorten ja opiskelijoiden asunnottomuuden riskiä? Haluammeko, että opiskelijoiden ja nuorten toimeentulo kuluu kokonaan asumismenoihin? Vetoamme päättäjiin, että ryhmän esitys opiskelija- ja nuorisoasuntokohteiden investointiavustuksen poistamisesta tyrmätään”, puheenjohtajat kiteyttävät.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Jari Järvenpää, jari.jarvenpaa@syl.fi, 044 906 5007, Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Puheenjohtaja Joonas Peltonen, joonas.peltonen@samok.fi, 050 389 1000, Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Puheenjohtaja Tuomas Nurmela, tuomas@tuomasnurmela.fi,  040 542 0009, Nuorisoasuntoliitto ry

Puheenjohtaja Kirsti Saviaro, kirsti.saviaro@das.fi, 040 553 4780 ja varapuheenjohtaja Kalervo Haverinen, kalervo.haverinen@tys.fi, 050 331 6914, Suomen opiskelija-asunnot SOA ry

Puheenjohtaja Perttu Nousiainen, perttu.nousiainen@sellina.fi 050 9177 862, Nuorisosäätiö

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 135 000 perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa.

SYL valvoo opiskelijan etua valtakunnan tasolla opiskelijaa koskevissa asioissa. SYL:n ydinosaamisalueita ovat koulutuspolitiikka, sosiaalipolitiikka ja kansainväliset asiat. Lisäksi SYL:ssä paneudutaan työelämään, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, ympäristöön ja kehitysyhteistyöhön liittyviin kysymyksiin.

www.syl.fi
www.facebook.com/SYL.FIN