Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Suomi mukaan rahoitusmarkkinaveron valmisteluun

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Suomi mukaan rahoitusmarkkinaveron valmisteluun

Julkaistu: 30.11.2012 klo 16:30
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Hallituksen päätös jättäytyä rahoitusmarkkinaveron ulkopuolelle on käsittämätön. Se osoittaa uskomatonta nurkkakuntaisuutta ja vastuuttomuutta hallituksen oikeistopuolueilta. Valmisteluun on lähdössä mukaan kymmenen muuta maata.

- Suomen on oltava mukana valmistelemassa ja edistämässä rahoitusmarkkinaveron käyttöönottoa. Haluaako oikeisto todella käpertyä sisäänpäin ja jäädä pienten valtioiden ulkopuoliseen joukkoon, kun isot maat valmistelevat tärkeää veromallia? kysyy Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen

Rahoitusmarkkinaveron tuotoilla voitaisiin osallistua talouskriisin kustannusten kattamiseen, julkisiin investointeihin ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden lisäämiseen. Yhteistä Euroopan unionia on vietävä vastuullisempaan suuntaan, jossa suuryritysten ja -sijoittajien loputtoman voitontavoittelun sijaan suositaan kansalaisten hyvinvointia ja pyritään tasaisempaan tulonjakoon.

- Rahoitusmarkkinaveron kohteena ovat juuri ne tahot, jotka ovat olleet suurin syy nykyiseen kriisiin. Heidän on osallistuttava seurausten ja ratkaisujen rahoittamiseen eikä heille saa antaa mahdollisuutta väistää vastuuta, Räsänen vaatii.

Joona Räsänen, puheenjohtaja
p. 050 547 5590, joona.rasanen@demarinuoret.fi