Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Suomen ylioppilaskuntien liiton liittokokous alkaa: “Taloudellinen tilanne ei saa tarkoittaa synkkyyden lietsomista”

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Julkaistu: 20.11.2015 klo 11:12
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Tiedote 20.11.2015

Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) liittokokous alkaa tänään perjantaina 20.11.2015 Espoon Korpilammella. Opiskelija-aktiivit ympäri maan kerääntyvät viikonlopun ajaksi pohtimaan, miten tulevillekin sukupolville taataan laadukas koulutus. Samalla päätetään, ketkä edistävät näitä tavoitteita liiton hallituksessa tulevana vuonna.

Järisyttävien koulutusleikkausten takia liittokokous alkaa synkimmissä tunnelmissa vuosikausiin. Suomen taloudellinen tila on vakava ja usko tulevaisuuteen horjuu. Haasteellinen tilanne ei saa tarkoittaa jatkuvaa kriisitietoisuuden ja synkkyyden lietsomista. Halu yrittää, innovoida ja luoda uutta tarvitsee polttoaineekseen uskoa tulevaisuuteen

“On turha lisätä enää yhtään kriisitietoisuutta, sillä sen rakennusaineena toimii nuorten unelmat. Opiskelijaliikkeen pitää olla vahva vaikuttaja siihen, että jokaisella on oikeus unelmoida. Jokaisella ihmisellä tulee olla yhtäläiset mahdollisuudet, lähtökohdistaan huolimatta, hankkia koulutusta ja sivistää itseään”, puheenjohtaja Jari Järvenpää linjaa liittokokouksen avauspuheenvuorossaan.

Liittokokouksessa muodostetaan askelmerkit yliopisto-opiskelijoiden tulevien vuosien tavoitteille. Liittokokouksessa etsitään ratkaisuja mm. yliopistojen toiminnan kehittämiseen ja opiskelijan toimeentulon tulevaisuuteen, jotta tasa-arvoinen ja laadukas koulutus saadaan turvattua Suomessa.

Puheenjohtaja Jari Järvenpää

etunimi.sukunimi@syl.fi

044 906 5007

Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) kaksipäiväinen liittokokous järjestetään Espoon Korpilammella pe–la 20.–21. marraskuuta. Liittokokous käyttää ylintä päätösvaltaa, ja valitsee SYL:lle uuden puheenjohtajan ja kuusi muuta hallituksen jäsentä ensi vuodelle sekä linjaa ensi vuoden tavoitteista ja toiminnasta.

SYL:n liittokokousta voi seurata suorana verkkolähetyksenä SYL:n YouTube-kanavalla osoitteessa https://www.youtube.com/c/sylvideot. Livelähetyksenä välitetään suuren salin keskustelut. Lisäksi liittokokouksen kulusta päivitetään jatkuvasti tuoreimmat käänteet SYL:n Facebook-sivulle (www.facebook.com/SYL.FIN) ja Twitteriin (www.twitter.com/SYL_FIN). Aihetunnuksena sosiaalisessa mediassa on #SYLliittari.

15 jäsenjärjestöä ja 132 000 yliopisto-opiskelijaa edustava Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry. on maan suurin yliopisto-opiskelijoiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö.