Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Suomen puolueet uusiksi! Tervetuloa julkistamistilaisuuteen

Vastapaino

Suomen puolueet uusiksi! Tervetuloa julkistamistilaisuuteen

Julkaistu: 08.10.2015 klo 08:45
Julkaisija: Vastapaino

Vastapaino julkaisee uudistetun laitoksen Rauli Mickelssonin kirjasta Suomen puolueet. Vapauden ajasta maailmantuskaan.

”Uusien ristiriitojen ilmentymisestä huolimatta Suomen puoluekenttä on muuttunut vähän. Puolet eduskuntapuolueista on satavuotiaita, niiden hallussa on edelleen enemmistö eduskuntapaikoista. Poliittinen osallistuminen on kuitenkin muuttumassa ja niin muuttuvat puolueetkin”, sanoo Mickelsson.

Julkistamistilaisuudessa puolueiden tilasta Rauli Mickelssonin kanssa keskustelevat pitkän linjan kansanedustaja Seppo Kääriäinen ja kansalaisaktivisti Joonas Pekkanen Avoimesta ministeriöstä. Keskustelua vetää yliopistonlehtori Hanna Kuusela, joka on kirjoittanut puolueiden kriiseistä ja konsulttidemokratiasta.

Paikkana on Kirjasto 10 Helsingissä (Elielinaukio 2 G), ajankohta perjantaina 16.10 klo 10.00. Tapahtuma kestää noin 1,5 tuntia.

”Maatalous- ja teollisuus-Suomen aikana perustettujen puolueiden politiikan keskeinen maantieteellinen ulottuvuus oli kansallisvaltio, keskeiset ristiriidat koskivat tulonjakoa ja valtion tehtävien laajuutta. Kahdeksankymmenluvun alussa aloimme elää yhä keskinäisriippuvaisemmassa maailmassa. Maailman saasteet ja sodat ymmärrettiin yhä syvemmin globaaleiksi ongelmiksi. Maailmantuska ilmeni ensimmäiseksi ekologisena angstina ja vihreiden syntynä, 2010-luvulla kehittyi globaaliangsti, pelättiin niin yli rajojen tapahtuvaa päätöksentekoa kuin muualta tulevia ihmisiäkin. Nationalistinen populismi nousi loistoon”, Mickelsson summaa puoluekentän kehitystä. Mickelsson mukaan nykyään on kolmenlaista puolue-organisoitumista: järjestöpuolue, TV-puolue ja verkostopuolue. Kansalaisten siteet puolueisiin ovat höllentyneet, mikä muuttaa sekä puolueita että politiikkaa.

Kirjassaan Rauli Mickelsson käy läpi kaikki Suomessa vaikuttaneet puolueet 1700-luvun hatuista ja myssyistä 2000-luvun piraatteihin. Teos auttaa ymmärtämään sekä Suomen poliittista historiaa että politiikan nykypäivää. Teos on päivitetty laitos vuonna 2007 ilmestyneestä kirjasta.

Rauli Mickelsson on puoluetutkija Turun yliopiston politiikan tutkimuksen laitokselta.

Arvostelukappaleet ja lisätiedot:

Vastapaino: mikko.jamsen@vastapaino.fi, puh. 03 3141 3501