Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Stadin ja Uudenmaan Demarinuoret: Asuntoja P*rkele!

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Stadin ja Uudenmaan Demarinuoret: Asuntoja P*rkele!

Julkaistu: 17.06.2013 klo 14:26
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Stadin ja Uudenmaan Demarinuoret vaativat lisää kohtuuhintaisia asuntoja ja järkeä pääkaupunkiseudun  sekä koko Uudenmaan asuntopolitiikkaan. Asuntopolitiikka täytyy nähdä kokonaisvaltaisesti koko aluetta tarkastellen - kuntarajoja tuijottamatta.

”Itsekäs oman kunnan edun tavoittelu asuntopolitiikassa ei ole tätä päivää. Vaaditaan asennemuutosta. Kaikki eivät voi viettää boheemia vuokraelämää Helsingin Kalliossa tai kokea omakotitalounelmaa omistusasunnossa Nurmijärvellä. Jokaisen Uudenmaan alueen kunnan on osallistuttava asuntopulan ratkaisemiseen”, toteaa Stadin Demarinuorten puheenjohtaja Lauri Väänänen

Vuokra-asunnoista on huutava pula. Koko Uudenmaan kuntien vuokra-asuntotuotantoa on lisättävä kysynnän saavuttamiseksi. Helsinki ja Uusimaa menettävät tulevaisuudessa hyviä veronmaksajia muualle, mikäli kohtuuhintaisia asuntoja ei rakenneta. On silkkaa ahneutta ajaa vähemmän verotuloja tuovat naapurikunnan vastuulle.  Asuntopulasta aiheutuu myös muita ongelmia. Tällä hetkellä myös kaavoituksessa varatut rakennusneliöt yritystoiminnalle ovat huomattavasti suurempia kuin asuntotuotannolle. Jos yrityksille löytyy tilaa, miksi ei työntekijöille?

”Yritysten toimintaedellytykset on toki taattava, mutta balanssi tässäkin asiassa olisi löydettävä. Työntekijöille tulisi taata kohtuuhintaisia asuntoja samasta kaupungista, jossa työpaikat sijaitsevat. Työpaikkaa on hankala ottaa vastaan, jos ei ole kotia mihin mennä”, huomauttaa Uudenmaan Demarinuorten puheenjohtaja Juha Häkkinen.

Asunto on ihmisoikeus. Stadin ja Uudenmaan Demarinuoret kannustavat Uudenmaan kuntia rohkeaan asuntopolitiikkaan, jonka lähtökohtana on tarjota niin kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja kuin omistusasuntojakin tasapuolisesti koko alueelta. Myös valtion on otettava aktiivisempi rooli Uudenmaan hävettävän huonon asuntotilanteen ratkaisemisessa.

”Asuntoja p*rkele!”, jyrähtävät puheenjohtajat Häkkinen ja Väänänen.

Stadin Demarinuoret, puheenjohtaja

Lauri Väänänen, lauri.vaananen@hotmail.com, 0407012339