Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SONKin Karlsson: Maksuhäiriö ei saa johtaa asunnottomuuteen

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONKin Karlsson: Maksuhäiriö ei saa johtaa asunnottomuuteen

Julkaistu: 17.10.2014 klo 10:17
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry:n puheenjohtaja Anette Karlsson vaatii, että valtio luo takausjärjärjestelmän henkilöille, joilla on maksuhäiriö, jotta he saavat tulevaisuudessa kotivakuutuksen. Enemmistö vuokranantajista vaatii kotivakuutuksen, jotta vuokrasuhde voi syntyä. Maksuhäiriömerkintä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa ihminen ei saa kotivakuutusta. Yksi syy asunnottomuuteen on kotivakuutuksen puute.

- Maksuhäiriömerkinnän voi saada yhdestä maksamatta jääneestä puhelinlaskusta tai vuokrarästistä. Ilman kotia on haasteellista selvitä taloudellisista ja muista ongelmista. Arjen pohja puuttuu ja ihminen elää jatkuvassa epävarmuudessa, puheenjohtaja Anette Karlsson huomauttaa.

Suomen Asiakastieto Oy:n mukaan noin 360 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä. Yli 60 % maksuhäiriömerkinnän saaneista ovat 25-39-vuotiaita miehiä. Monet vakuutusyhtiöt käyttävät Suomen Asiakastieto -palvelua, jonka kautta vakuutuksen hakijan maksuhäiriömerkinnät tarkastetaan. Useat vakuutusyhtiöt eivät myönnä vapaaehtoisia vakuutuksia, kuten esimerkiksi koti- tai tapaturmavakuutuksia luottotiedottomille.

- Ihmisten asunnottomuus on otettava vakavasti. Päättäjien on ryhdyttävä toimiin asunnottomuuden vähentämiseksi. Kenenkään ei tulisi joutua kodittomaksi puuttuvan kotivakuutuksen takia, puheenjohtaja Karlsson lopettaa.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja