Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SONK: Vain kansainvälinen solidaarisuus voi pelastaa Euroopan Unionin

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Vain kansainvälinen solidaarisuus voi pelastaa Euroopan Unionin

Julkaistu: 17.11.2013 klo 16:58
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Julkilausuma 16.11.2013

Eurooppa on ollut taloudellisessa kriisissä jo kohta viiden vuoden ajan. Nuorisotyöttömyys on räjähtänyt käsiin, oikeistopopulismi ja rasismi ovat nostaneet päätään ja julkisia palveluita on leikattu rajusti.

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n liittokokous vaatii, että oikeistolaisesta leikkauspolitiikasta tulee luopua. Jokaisen eurooppalaisen oikeus koulutukseen, toimeentuloon, asumiseen ja työhön tulee turvata ja julkisten palveluiden elvyttäminen on aloitettava heti. Euroopan laajuisesta nuorisotakuusta tulee tehdä toimiva ja pitkällä tähtäimellä takuu tulee ulottaa jokaiselle eurooppalaiselle ikään katsomatta ja muita Euroopan laajuisia sosiaaliturvan muotoja tulee selvittää. EU on saatettava tilaan, jossa unioni palvelee ensisijaisesti kansalaista, ei taloutta.

Koulutuksen maksuttomuus tulee ulottaa koko EU:n alueella kaikille koulutusasteille, myös korkeakouluihin. Kansalaisten mahdollisuudet eurooppalaisiin vaihto-ohjelmiin tulee säilyttää vähintään entisen tasoisena. Unionin tulee tukea uusien eurooppalaisten innovaatioiden syntymistä ja kannustaa jäsenmaitaan tekemään riippumatonta tutkimusta alueen taloudellisen ja sivistyksellisen kehityksen takaamiseksi.

Taloudellisten resurssien lisäämiseksi veronkierto tulee saada kuriin ja tuloverotuksen progressiivisuutta tulee lisätä kaikissa EU-maissa tuntuvasti. Rahoitusmarkkinavero tulee ottaa käyttöön kaikissa EU-maissa. Eurooppalaisen ammattiyhdistysliikkeen tulee toimia yhtenäisesti ja voimakkaasti, jotta työntekijöiden oikeudet saadaan kuntoon kaikissa EU-maissa.

Tulevissa europarlamenttivaaleissa ehdokkaiden tulee ajaa koko EU:n etua eikä itsekkäästi puolustaa omaa kotimaataan. Sosialidemokraattien on tehtävä hartiavoimin töitä Euroopan hyvinvoinnin ja oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi, jotta oikeistolainen riisto saadaan pysäytettyä. SDP:n tulee ottaa europarlamenttivaalit tosissaan: Eurovaalit eivät ole pelkkä kannatusmittaus tulevia eduskuntavaaleja varten vaan pelissä on koko EU:n tulevaisuus.

Talouskuri ja nationalismi heittävät pitkän varjon alunperin maanosan rauhaa varten luodun Euroopan unionin ylle. Eurooppa tarvitsee solidaarisuutta, jotta yhteiskuntarauha säilyisi.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja