Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SONK: Lasten erikoissairaanhoitoa ei tule jättää hyväntekeväisyyden varaan!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Lasten erikoissairaanhoitoa ei tule jättää hyväntekeväisyyden varaan!

Julkaistu: 31.10.2013 klo 17:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry on huolestunut Lastensairaala 2017 -keräyksen ympärillä käytävästä julkisesta keskustelusta ja vaatii, että jatkossa terveydenhuoltojärjestelmämme investoinnit rahoitetaan julkisin varoin. Erikoissairaanhoidon kaltaisten kansalaisille välttämättömien palveluiden kustantaminen lahjoituksin on sosiaalipoliittisesti taantumuksellista ja syövyttää hyvinvointivaltiomme legitimiteettiä.

SONK on erittäin pettynyt presidentti Ahtisaaren hankkeen rahoituspohjalle antamaan tukeen ja pitää presidentin lahjoittajille toivomia verohelpotuksia hyvinvointiyhteiskunnan tuhon tienä.  Hanke vähentää päättäjiin kohdistuvaa poliittista painetta sairaalan rakentamiseksi ja siirtää julkisen sektorin vastuuta hyväntekeväisyyden harteille.

- Mitä seuraavaksi siirretään pelkän hyväntekeväisyyden varaan, presidentti Ahtisaari? kysyy puheenjohtaja Anette Karlsson.

SONKin mielestä uuden lastensairaalan rakentaminen on välttämätöntä ja sitä tulisi kiirehtiä. Lapsiin panostaminen tulee nähdä erityisen kannattavana sosiaalisena investointina eikä pelkkänä kustannuksena. Siksi julkisen rahoituksen tulee olla itsestään selvää lastensairaalan kaltaiseen poikkeuksellisen merkittävään hankkeeseen.

- Universaalit, verovaroin kustannetut julkiset palvelut ovat sosialidemokraattisen hyvinvointivaltion perusta. Yksityisen ja kolmannen sektorin tuotannon rooli on täydentää julkista palvelutuotantoa, ei korvata sitä, sanoo liittohallituksen jäsen Nelli Nurminen.

Lisätietoja,

Anette Karlsson