Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SONK: Krista Kiurun esitys lukukausimaksuista on järjenvastainen!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Krista Kiurun esitys lukukausimaksuista on järjenvastainen!

Julkaistu: 29.10.2014 klo 21:37
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry tyrmää opetusministeri Krista Kiurun ja Opetus- ja kulttuuriministeriön aikeet saattaa ulkomaiset opiskelijat lukukausimaksujen piiriin. VATT:n ja CIMO:n tuoreen tutkimuksen esiselvityksen mukaan kansainvälinen tutkinto-opiskelija voi tuottaa jopa 200 000 euron nettohyödyn Suomelle.

- Lukukausimaksujen edistäminen uuden tiedon valossa on silkkaa hulluutta. Lukukausimaksuilla näivetetään kansainvälisten opiskelijoiden hakeutumista etenkin pienempiin korkeakouluihin ja lisätään oppilaitosten byrokratiaa. Porvarit vievät demareita kuin pässiä narussa, varapuheenjohtaja Pekka Tuuri ärähtää.

Lukukausimaksuja ei voida kestävästi perustella millään mittareilla. Maksut häätävät myös nuoret osaajat pois Suomesta. Päättäjien olisi hyvä muistaa, että nykyäänkin EU/ETA-maiden ulkopuolisilta opiskelijoilta vaaditaan varoja oleskeluluvan saamiseksi. Koulutuksen kaupallistuminen voi ainoastaan tuoda näennäisiä pieniä pikavoittoja, mutta laajemmin katsottuna taloudellinen hyöty on mitätön tai jopa negatiivinen.

OKM:n esitykselle ei ole järkiperusteita. Esitys on pelkästään ideologinen ja sosialidemokraattisen arvomaailman vastainen. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on useaan otteeseen ilmaissut kannattavansa maksutonta koulutusta kaikille. Myös SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin on kertonut selkeästi vastustavansa lukukausimaksuja.

- SONK vetoaa SDP:n puheenjohtajaan Antti Rinteeseen, nyt on aika tehdä sosialidemokraattista politiikkaa ja pitää kiinni maksuttomasta koulutuksesta, puheenjohtaja Anette Karlsson painottaa.

Lisätietoja,

Anette Karlsson , puheenjohtaja