Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SONK: Korkeakouluopiskelijoilla riihestä ristiriitaiset tunteet

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Korkeakouluopiskelijoilla riihestä ristiriitaiset tunteet

Julkaistu: 30.08.2013 klo 09:51
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Kommentti 30.8.2013

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry on ilahtunut  opintorahan korottamisesta ja sitomisesta indeksiin. Toivomme, että se aidosti parantaa opiskelijoiden toimeentuloa niin, että päätoiminen opiskelu on mahdollista. Hämmästelemme kuitenkin hallituksen päätöstä vähentää tutkintokohtaisia tukikuukausia, sillä se heikentää entisestään väärällä alalla ja huonommassa asemassa olevien opiskelijoiden tilannetta.

- Nyt kun opintotukea jälleen viilataan, tulee myös opintotuen takaisinperintää kohtuullistaa. Jatkossa tulorajojen ylityksestä on tultava ilmoitus ennen rangaistuskorotusta. Lisäksi opintotuen takaisinperintä tulee tehdä vasta opintojen päättyessä, painottaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Opintotuen jatkuvan viilaamisen ja kiristämisen sijaan tulisi keskittyä opintojen sujuvoittamiseen, ura- ja opinto-ohjauksen kehittämiseen, opiskelukyvyn edistämiseen ja opiskelijoiden asumistilanteen parantamiseen. Esimerkiksi kesäopintojen lisääminen parantaisi opintojen joustavuutta ja edesauttaisi määräajassa valmistumista.

- On hienoa, että hallitus pidentää oppivelvollisuusikää vuodella sekä tekee esiopetuksesta velvoittavaa. Varhaiskasvatus lisää sosiaalista liikkuvuutta ja oppivelvollisuuden pidentäminen vuodella vähentää nuorten syrjäytymisriskiä, kertoo puheenjohtaja Karlsson.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja@sonk.fi, 045 112 9299