Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SONK ja TSL: Sivistys palautettava ihmisten elinpiirin keskiöön!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK ja TSL: Sivistys palautettava ihmisten elinpiirin keskiöön!

Julkaistu: 07.05.2014 klo 10:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Oikeudenmukaisuus, kansan sivistäminen ja heikoimpien puolustaminen kuuluvat niihin asioihin, joita sosialidemokraatit ovat vaalineet vuosikymmeniä.  Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry ja Työväen Sivistysliitto TSL haluavat, että sosialidemokratian ydin, sivistys, palautetaan ihmisten elinpiirin keskiöön.

- Uuden oppimisen tarve on maailman ja teknologian muuttuessa yhä tarpeellisempaa meille kaikille. Tasa-arvoinen koulutus antaa ihmisille mahdollisuudet luoda työelämän ja yhteiskunnan muutoksia aktiivisina toimijoina, painottaa TSL:n puheenjohtaja Ilkka Kantola.

Demokraattinen yhteiskunta perustuu oletukselle, että sivistyksen avulla jokaiselle yksilölle taataan välineet osallistua yhteiseen päätöksentekoon. Perheen sosiaalinen asema, koulutustaso ja varallisuustaso heijastuvat yhä kuitenkin vahvasti lasten tulevaan sosiaaliseen asemaan: mitä paremmin koulutetusta perheestä lapset ovat lähtöisin, sitä korkeampi on myös lasten koulutustaso.

- Sosiaalisesta taustasta johtuvat erot ihmisten välillä muodostuvat hyvin varhaisessa vaiheessa elämää. Varhaiskasvatuksella on suuri merkitys lapsen tulevaisuuden kannalta ja varhaiskasvatuksen tuleekin olla maksutonta ja jokaisella lapsella tulee olla subjektiivinen oikeus päivähoitoon sekä varhaiskasvatukseen, lopettaa SONKin puheenjohtaja Anette Karlsson.

SDP:n 44. puoluekokous pidetään Seinäjoella 8.-10.5.2014. Puoluekokouksessa on käsiteltävänä SDP:n sivistyspoliittinen tulevaisuusohjelma sekä useita sivistyspoliittisia aloitteita. Toivomme, että puoluekokousedustajat kiinnittävät näihin huomiota ja uskaltavat tehdä rohkeita tulevaisuuden visioita.

Anette Karlsson, puheenjohtaja
Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry