Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SONK: EU:n päätöksentekorakenne demokratisoitava!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: EU:n päätöksentekorakenne demokratisoitava!

Julkaistu: 14.05.2014 klo 12:44
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry vaatii, että Euroopan Unionin päätöksentekorakenne demokratisoidaan. EU:sta tulee luoda täysimääräinen poliittinen yhteisö, jossa komissiosta muodostuu europarlamenttivaalien tulosta heijasteleva hallitus sekä nykyisistä neuvostosta ja parlamentista kaksikamarinen parlamentti, joista toinen edustaa valtioita ja toinen kansalaisia. Kaiken EU-lainsäädännön tulee kulkea ja tulla hyväksytyiksi vähintään enemmistöllä molemmissa kamareissa.

- EU on viime vuosina koettu yhä etäisemmäksi päätöksentekijäksi, kansalaisilla on monin paikoin tunne, ettei oman yhteiskunnan suuntaan voi vaikuttaa. Parlamentin roolin korostaminen ja komission poliittisen roolin tuominen näkyviin ovatkin ehdottoman tärkeitä askelia demokratiavajeen täyttämiseksi, painottaa eurovaaliehdokas ja Euroopan demarinuorten puheenjohtaja Kaisa Penny.

Suomen lainsäädännöstä merkittävä osa tulee tällä hetkellä EU:sta tai sillä valmistaudutaan eurooppalaisiin vaatimuksiin. Äänestämällä jokainen suomalainen voi vaikuttaa siihen, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa viedään.

- Sosialidemokraattien eurovaaliehdokas Kaisa Penny on Euroopan demarinuorten puheenjohtajana aktiivisesti puolustanut demokratiaa, hyvinvointia, työllisyyttä ja sivistystä - juuri niitä asioita, jotka ovat tärkeitä tavallisille kansalaisille. Euroopassa tarvitaan sosialidemokraatteja, erityisesti Kaisan kaltaisia oikeudenmukaisuuden ja demokratian puolustajia, lopettaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Eurovaalien virallinen äänestyspäivä on 25.5.2014
Ennakkoäänestys kotimaassa 14.-20.5. ja ulkomailla 14.-17.5.

Anette Karlsson, puheenjohtaja
puheenjohtaja@sonk.fi, 045 112 9299