Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Sofia Vikman: Koulutusvientiä tyttöjen turvaksi

Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Sofia Vikman: Koulutusvientiä tyttöjen turvaksi

Julkaistu: 11.10.2014 klo 10:23
Julkaisija: Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kansanedustaja, Kokoomusnaisten varapuheenjohtaja Sofia Vikman haluaa suomalaisen koulutusosaamisen edistämään tyttöjen koulutusta kaikkialla maailmassa. Vikmanin mukaan suomalaiset opetusalan ammattilaiset on otettava nykyistä vahvemmin osaksi suomalaista kehitysyhteistyötä, jossa painopiste voisi tulevaisuudessa olla kasvavassa määrin koulutuksessa ja koulutusosaamisen viennissä. Vikman muistuttaa, että suomalainen koulujärjestelmä ja opettajankoulutus ovat maailman huippuluokkaa. Erityisen tärkeänä hän pitää koulutuksen parantamisessa opettajankoulutukseen panostamista.

”Koulutuksen avulla vahvistetaan ihmisoikeuksia ja demokratiaa sekä naisten mahdollisuuksia päättää itse omasta elämästään ja ottaa osaa yhteiskunnan päätöksentekoon. Koulutusviennin ja suomalaisen osaamisen avulla voimme torjua köyhyyttä,” Vikman sanoo.

Vikman muistuttaa, että tyttöjen ja naisten koulutuksen on pitkään tiedetty olevan avain köyhyyden torjumisessa, hyvinvoinnin lisäämisessä ja väestönkasvun hillitsemisessä. Siitä huolimatta lähes kaksi kolmasosaa maailman lukutaidottomista on naisia. Vikman muistuttaa myös, että monesti tyttöjen aloitettukin koulutie päättyy lapsiavioliittoon tai seksuaaliseen väkivaltaan.

”Mitä koulutetumpia tytöt ovat, sitä myöhemmin he yleensä solmivat avioliiton ja sitä vähemmän hankkivat lapsia. Tyttöjen koulutus parantaa koko yhteisön hyvinvointia ja lopulta koko maailmaa,” Vikman sanoo.

Tänään 11.10.2014 vietetään YK:n kansainvälistä tyttöjen päivää.

Sofia Vikman, varapuheenjohtaja
Kokoomuksen Naisten Liitto ry