Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n Räsänen patistelee hallitusta perhevapaajärjestelmän kokonaisuudistukseen

SDP Tiedotus

SDP:n Räsänen patistelee hallitusta perhevapaajärjestelmän kokonaisuudistukseen

Julkaistu: 03.09.2016 klo 10:00
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen vaatii, että hallitus ottaa osaksi työllisyystoimiaan perhevapaajärjestelmän uudistamisen. Hallitus ilmoitti eilen, että kolmikantaisen työryhmän on tarkoitus valmistella esityksiä työllisyyttä parantavista toimenpiteistä. Työllisyyden ja tasa-arvon näkökulmasta työryhmässä tulisi pohtia myös perhevapaajärjestelmän uudistamista.

− Nykyinen perhevapaajärjestelmä pitää keinotekoisesti alhaalla naisten työllisyysastetta. Tasa-arvoa ja työllisyyttä edistettäisiin kaikkein parhaiten uudistamalla nykyistä järjestelmää niin, että perhevapaiden käyttö muuttuisi joustavammaksi, perheen ja työn yhteensovittaminen helpottuisi sekä kannustettaisiin isiä perhevapaille, Räsänen toteaa.

Räsäsen mielestä hallituksen tulisi ottaa mallia Ruotsista. Suomessa työllisyysaste olisi asiantuntijoiden mukaan puolitoista prosenttia korkeampi, jos nuorten naisten työllisyys olisi Ruotsin tasolla.

− Jos hallitus oikeasti haluaa päästä omaan tavoitteeseensa 72 prosentin työllisyysasteesta ja samalla haluaa edistää työelämän tasa-arvoa, niin perhevapaajärjestelmän uudistaminen on keskeinen kysymys. On korkea aika tarttua nykyisen järjestelmän epäkohtiin ja korjata ne kestävällä tavalla, Räsänen päättää.

Lisätiedot:

Joona Räsänen