Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Viitanen: Leikkaamalla ei lamatautia paranneta.

SDP-ALUEET

Julkaistu: 24.11.2012 klo 12:23
Julkaisija: SDP-ALUEET

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Viitanen varoittaa ylisuurten leikkausten lietsomisesta.

– Isojen leikkauslistojen vaatiminen tuntuu olevan helppoa.  Käytännössä rajut leikkaukset tuottavat tuskaa eikä amputaatio aina ole paras taudin parannusmuoto. Leikkauspuheet lietsovat yhteiskuntaan eriarvoisuutta hakevaa ilmapiiriä ja ne heikentävät kuluttajien luottamusta tulevaisuuteen.

Viitasen mukaan talous on kokonaisuus. Ylisuuret leikkaukset vaarantaisivat kasvun ja siten leikkaisivat työpaikkoja sekä ihmisten ostovoimaa.

– Vaikenakin taloudellisina aikoina on huolehdittava siitä, että tavallisella palkansaajalla, eläkkeensaajalla, lapsiperheellä ja työttämällä on kukkarossa muutakin kuin Matti.

Viitanen esittää, että kevään kehysriihestä tarvitaan selkeä suunta Suomen taloudelle. Se saavutetaan laajakantoisella työllisyysajattelulla sekä vahvalla suomalaista teollisuutta tukevilla toimenpiteillä.

–  Tässä taloustilanteessa kaiken johtotähti on työllisyys. Nyt on pistettävä kaikki likoon, jotta uusia työpaikkoja syntyisi.  Yksin teknologiateollisuudesta on vähentynyt muutamassa vuodessa liki 30 000 työpaikkaa.  Paperiteollisuutta on ajettu alas ja tätä kautta myös kemian teollisuus on uhanalainen laji maassamme. Ellei tätä kierrettä saada käännettyä positiiviseksi, olemme pian todella hankalan tilanteen edessä.

Viitanen muistuttaa myös, etteivät uudet työpaikat  synny leikkaamalla työntekijöiden työehtoja. Viitanen ihmetteleekin viime aikojen oikeistolaissävytteisiä avauksia milloin työttömyysturvan, milloin sairausajan palkan leikkaamisista.

–  Mihin ihmeen taantumuksen takapajulaan meitä näillä esityksillä ajetaan? Takapajulaan, missä työntekijöillä tai pienituloisilla ihmisillä ei ole oikeuksia. Surullisten yt-neuvottelujen ja irtisanomisten aikana erilaiset esitykset työntekijöiden aseman heikentämisestä ovat tilannetajuttomia. Me sosialidemokraatit olemme se voima hallituksessa, joka puolustaa palkansaajien, työttömien ja pienen ihmisen asemaa. Työntekijöiden oikeuksien murentaminen ei meille käy. Se olisi paluuta menneeseen. Sosialidemokraatit rakentavat tulevaisuutta.

Viitanen tähdentää, että vaikeina talousaikoina ne teot, jotka kansalaiset kokevat oikeudenmukaisuutta lisääviksi, ovat kansankunnan kannalta ensiarvoisen tärkeitä.

– Pankkien ja pankkiirien pelaamisesta johtuva talouslama edellyttää, että teemme korjaustoimia finanssialan vastuun lisäämisen suhteen. Siksi tarvitaan rahoitusmarkkinaveroa. Tarvitaan myös veroparatiisien vastaista taistelua, jota on käytävä etujoukoissa niin kansainvälisellä, kansallisella kuin kunnallisellakin tasolla.

Viitanen kertoo SDP:n käynnistävän konkreettisen kampanjan eettisemmän markkinatalouden rakentamiseksi.

– Tästä puoluevaltuustosta käynnistyy laaja ja näkyvä keskustelu, joka tulee johtamaan yhä uusiin toimiin markkinatalouden eettisyyden lisäämiseksi. Tarvitsemme toimia, jotka tuovat kuluttajan aidoksi keskustelukumppaniksi ja sääntöjen luojaksi nyt villisti puuhaileville markkinavoimille.

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Piia Viitanen
pia.viitanen@eduskunta.fi, p. 050-511 3039