Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n Paatero: Vapaaehtoisia pitää voida palkita

SDP Tiedotus

SDP:n Paatero: Vapaaehtoisia pitää voida palkita

Julkaistu: 18.10.2016 klo 16:34
Julkaisija: SDP Tiedotus

Kansanedustaja Sirpa Paatero (sd.) on huolissaan, että jatkossa vapaaehtoistyöntekijöitä ja talkootyöntekijöitä ei voisi palkita. Verohallinto on päivittämässä ohjetta yleishyödyllisten yhteisöjen ja julkisyhteisöjen vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintäasioista.

Kansanedustaja Paatero kysyy tänään jätetyssä kirjallisessa kysymyksessään, mikä on hallituksen linja tärkeän vapaaehtoistyön tulevaisuuden suhteen.

- Ohjeluonnoksessa tarkennetaan vapaaehtoistyön ja talkootyön palkitsemissäännöksiä. Voiko nyt käydä niin, ettei jatkossa arvokasta vapaaehtoistyötä ja talkootyötä tekeviä voitaisi enää palkita, kansanedustaja Paatero ihmettelee.

Vapaaehtoistoimintaa on tehty Suomessa läpi historian. Ihmiset ovat auttaneet toisiaan ja hoitaneet yhteisiä paikallisia asioita vapaaehtoisuuden pohjalta. Naapuriapu, talkoot, vapaapalokunnat, urheiluseurat, järjestöjen toiminnan pyörittäminen, kerhojen ohjaus, diakoniatyö, sairaan ja vammaisen auttaminen jne. ovat esimerkkejä laajasta vapaaehtoistyön kirjosta, jota Suomessa on tehty pitkään.

- Ohjeluonnoksessa eri tahoille tehtävällä vapaaehtoistyöllä tai talkootyöllä on erilaiset pelisäännöt. Se on huolestuttavaa. Jotta tärkeää vapaaehtoistyötä tai talkootyötä tekeviä ihmisiä tulee mukaan, on säännöt oltava selkeät ja ennalta tiedossa, toimialasta riippumatta. Toisaalta byrokratian lisääminen nostaa kynnystä ottaa vapaaehtoisia mukaan toimintaan. Varsinkin jos viranomaisraportointi vaatii jatkossa ammattiosaamista.

Sirpa Paatero, 050 512 1602