Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n Marin toivottaa työ- ja oikeusministeri Lindströmin mukaan Pride-kulkueeseen

SDP Tiedotus

Julkaistu: 25.06.2015 klo 19:45
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustaja, lakivaliokunnan jäsen Sanna Marin on pahoillaan työ- ja oikeusministeri Jari Lindströmin (ps.) ulostulosta koskien tasa-arvoisen avioliittolain eteenpäin viemistä. Marinin mukaan Lindström väistää velvollisuuksiaan ministerinä ja toimii vastoin eduskunnan tahtoa.

- Eduskunta on hyväksynyt tasa-arvoisen avioliittolain ja oikeustila muuttuu vuonna 2017 riippumatta siitä, antaako hallitus esityksiä vai ei. Kyse on puhtaasti teknisestä lakipaketista, Marin toteaa.

Marinin mukaan kyse on ministerin tehtäviin liittyvästä velvollisuuksien suorittamisesta. Marin muistuttaa, että eduskunnassa on täysin normaalia, että muun muassa valiokuntien puheenjohtajat esittelevät valiokuntiensa tekemät mietinnöt riippumatta siitä, onko puheenjohtaja välttämättä samaa mieltä valiokunnan enemmistön kanssa vai ei.

- Sillä, että asia on ministerille henkilökohtaisesti vaikea, ei pitäisi olla tällaisessa tilanteessa mitään sijaa. Eduskunnan on voitava luottaa siihen, että hallitus vie sen tekemiä pääköksiä eteenpäin ja kunnioittaa eduskunnan ja kansan tahtoa.

Marin pitää myös Lindströmin ulostulon ajankohtaa erikoisena. Tällä viikolla vietetään seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen teemaviikkoa Helsinki Pridea, joka huipentuu lauantaina 27. kesäkuutajärjestettävään Pride-kulkueeseen.

- Mielestäni Lindströmin ulostulon ajankohta osoittaa yksinkertaisesti huonoa makua. Se loukkaa paitsi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä ja heidän läheisiään, myös kaikkia niitä, jotka ovat tehneet hartiavoimin töitä tasa-arvoisen avioliittolain eteen.

- Toivon vilpittömästi, että ministeri Lindström kohtaa omat ennakkoluulonsa ja osallistuu Helsinki Pride -kulkueeseen tai muihin juhlaviikon tapahtumiin. Kyse on tavallisten suomalaisten ihmisoikeuksien kunnioittamisesta ja ihmisten hyvinvoinnin edistämisestä, Marin sanoo.

Sanna Marin
Kansanedustaja, SDP:n varapuheenjohtaja