Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n kansanedustajat: Sekoittiko ministeri kyselytunnilla asioita?

SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustajat: Sekoittiko ministeri kyselytunnilla asioita?

Julkaistu: 13.10.2016 klo 17:42
Julkaisija: SDP Tiedotus

Ministeri Tiilikainen sanoi eduskunnan kyselytunnilla torstaina 13.10.2016, että homekorjauksiin voidaan jatkossakin myöntää avustuksia.

- Häneltä kuitenkin kysyttiin korjausavustuksiin sisältyvästä terveyshaitta-avustuksesta.     Hallituksen esityksessä laiksi asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista, joka on eduskunnan ympäristövaliokunnan käsittelyssä, sanotaan, että nk. terveyshaitta-avustus poistetaan lakiuudistuksen yhteydessä.

- Esitystä on kritisoitu siitä, home-kodeissa asuville ihmisille terveyshaitta-avustus on ollut ainoa keino saada apua tukalassa tilanteessa. Nyt Tiilikainen kuitenkin sanoi eduskunnan kyselytunnilla, että avustusta home-korjauksiin voidaan kuitenkin edelleenkin myöntää. Tämä on eri asia kuin terveyshaitta-avustus, sanoi kysymyksen esittänyt kansanedustaja Riitta Myller.

- Korjausavustuksiin sisältyvää terveyshaitta-avustuksen lopettamista on kritisoinut mm sosiaali-ja terveysministeriö.  On erikoista, että asiasta on näin erilaiset käsitykset.

Asiassa on joko väärinkäsitys tai kenties hallituksella on aikeissa perua tämä home-loukuissa asuvia ihmisiä pelottanut päätös, mikä olisi hyvä uutinen. Tulemme palaamaan asiaan seuraavassa valiokunnan kokouksessa kun lakia korjausavustuksista käsitellään, toteaa ympäristövaliokunnan sd-jäsen kansanedustaja Katja Taimela.

Riitta Myller

Katja Taimela