Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n kansanedustajat: Hallitus vääristää kilpailutilannetta kuntapalveluissa

SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustajat: Hallitus vääristää kilpailutilannetta kuntapalveluissa

Julkaistu: 04.12.2015 klo 09:22
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n hallintovaliokunnan jäsenet kansanedustajat Sirpa Paatero, Mika Kari ja Joona Räsänen jättivät jo toisen kirjallisen kysymyksen työnantajamaksuista. Hallituksen kilpailukykypakettiin sisältyy työnantajamaksujen alentaminen mutta se on suunnattu vain yksityisille työnantajille. Tämä vääristää kilpailutilannetta kuntapalveluissa ja vaarantaa kuntatyöntekijöiden aseman.

- Pyysimme jo kertaalleen vastausta siihen, aikooko hallitus todella luoda tällaisen vääristymän markkinoille. Vastauksen sijaan saimme ympäri pyöreitä sanoja täysin asian vierestä, joten kysymme asiaa uudelleen. Kyse on todella suuresta asiasta, ja vaadimme kunnollista vastausta. Kai hallituksella on kuitenkin selvät perustelut esitykselleen, vaatii Paatero.

Hallituksen esityksiin toimista kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi sisältyy yksityisen työnantajan sosiaaliturvamaksun alennus 1,72 prosenttiyksiköllä vuoden 2017 alusta. Alennus ei koske kuntatyönantajia.

- Euroissa työnantajamaksujen alennus tuo noin 360 miljoonan euron edun yksityisille työnantajille kuntiin verrattuna. Tämä ei ole reilua, Paatero korostaa.

Kuntasektori on merkittävä työnantaja, joka työllistää yli 400 000 ihmistä Suomessa. Työvoimavaltaisella kunta-alalla työvoimakustannusten merkitys on suuri. Pelkästään yksityisen sektorin työnantajamaksujen alentaminen vääristäisi entisestään kilpailutilannetta sosiaali-, terveys- ja koulutuspalveluissa sekä teknisissä palveluissa. Samalla se ohjaisi kuntia ulkoistamaan palveluita.

- Tämän vaikutukset kuntatyöntekijöiden asemaan ovat huomattavat. Kuinka kunnat voivat pitää kiinni palvelulupauksestaan, jos se joutuu kilpailemaan yksityisten kanssa täysin epäreiluilla säännöillä, kysyy Kari.

Kuntakenttä on vahvasti mukana velkaantumisen kasvun hillitsemisessä ja tuottavuustalkoissa.

- Työnantajien kustannusten leikkaus rahoitetaan käytännössä julkisen talouden säästöillä, joista kunnat kantavat suuren vastuun. Samalla pitäisi pystyä tarjoamaan enemmän ja paremmin huomattavasti vähemmällä, Räsänen ihmettelee.

Sirpa Paatero p. 050 512 1602
Mika Kari p. 050 398 5601