Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n kansanedustaja Viitanen: Hallitus heräsi vihdoin veronkiertoon

SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustaja Viitanen: Hallitus heräsi vihdoin veronkiertoon

Julkaistu: 07.02.2016 klo 17:11
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvaliokuntavastaava Pia Viitanen pitää hyvänä, että hallitus vihdoin heräsi veronkierron tukkimiseen. - Hallitus on hyvin tiennyt, että konsernilainoilla pienennetään yrityksen tuloksesta maksettavaa veroa, näimmehän viime syksynä otsikoita mm. hallituksen ministerin mukanaolosta veroparatiisiyhtiössä. Nyt pääministerin lupaus, että tämä veronkierron yksi keskeinen porsaanreikä tukitaan on tervetullut viesti, joka varmasti vaikuttaa myös yleiseen veronmaksumoraaliin.

Viitanen muistuttaa, että jo viime marraskuussa SDP esitti yritysten korkovähennysten suitsimista omassa vaihtoehtobudjetissaan.
- Yrityisten korkovähennysten rajoittamisen tuotto olisi noin 60 miljoonaa euroa, joka on suurin piirtein saman verran kuin hallituksen aikeet kiristää keskituloisten työssäkäyvien lapsiperheiden päivähoitomaksuja. Hallitus voisikin symbolisena eleenä, nyt luopua päivähoitomaksujen kiristyksestä ja pistää veronkiertäjät maksamaan tämän summan.

Lisätietoja: kansanedustaja Pia Viitanen p. 0505113039