Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n Jungner: Hyvinvintiyhteiskunta voidaan vielä pelastaa

SDP Tiedotus

SDP:n Jungner: Hyvinvintiyhteiskunta voidaan vielä pelastaa

Julkaistu: 06.08.2013 klo 14:00
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustaja Mikael Jungner pitää tärkeänä, että VM:n budjettiehdotuksessa on sisällä sekä rakenteelliset uudistukset että täsmätoimia työllisyyden edistämiseksi. Jungnerin mukaan työllisyystoimet vastaavat lyhyen aikavälin, rakenteelliset uudistukset pidemmän aikavälin tarpeisiin.

- Poliittisessa kesäkeskustelussa  ehdittiin yksinkertaistamaan rakenneuudistukset ja elvytystoimet kilpaileviksi ideoiksi. Näin ei ole. Rakenneuudistukset ovat välttämättömiä. Sen lisäksi tarvitaan täsmätoimia työllisyyden edistämiseksi. Rakenneuudistuksilla turvataan pitkän aikavälin mahdollisuuksia työhön ja siten veroihin, joilla maksetaan esimerkiksi tulevaisuuden vanhusten hoito. Työllisyyden täsmätoimet ovat sen sijaan akuuttiin työpaikkapulaan pureva toimi, Jungner muistuttaa.

Jungnerin mukaan talouden iso kuva on pysäyttävä. Suomen kokonaistuotanto on tänä vuonna suunnilleen vuoden 2006 tasolla. Olemme menettäneet jo seitsemän vuoden talouskasvun. Verrattuna vuoden 2006 kasvu-uraan tämän vuoden verotuloissa on noin 12 mrd. euron vaje. Vertailun vuoksi – opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan budjetti on ollut noin 6,6 mrd. Tämä kuvaa Jungnerin mukaan hyvinvointiyhteiskunnan rahoitusvaikeuksia.

- Tässä mielessä VM:n budjettiriihen tulokset ovat lupaavia. Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen kertoi tänään sekä rakenneuudistusten että työllistämistoimien valmistelusta, Jungner sanoo.

Lisätietoja: kansanedustaja Mikael Jungner 050 554 1615

SDP. Kansan edustaja.