Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n Haatainen: Ministeri Grahn-Laasonen uskotaan ja toivotaan -linjalla

SDP Tiedotus

SDP:n Haatainen: Ministeri Grahn-Laasonen uskotaan ja toivotaan -linjalla

Julkaistu: 23.01.2016 klo 13:32
Julkaisija: SDP Tiedotus

Kansanedustaja, sosiaali-ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen on huolissaan siitä, ettei opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen suhtaudu riittävällä vakavuudella suomalaisten koulutustasoa uhkaavaan romahdukseen.

- OECD ennustaa suomalaisten koulutustason laskevan alle EU:n keskitason vuoteen 2030 mennessä.  Opetusministeri Grahn-Laasosen Ykkösaamun esiintymisen perusteella on selvää, ettei ministeri halua ymmärtää tätä todellisuutta, vaan vie jääräpäisesti eteenpäin koulutuksen ja varhaiskasvatuksen jättileikkauksia, toteaa Haatainen.

- Ministeri näyttää olevan uskotaan ja toivotaan -linjalla siitä, että koulutustaso nousee kaikista koulutusta kurittavista leikkauksista huolimatta. Vaikka Suomessa ovatkin maailman parhaat opettajat, alkavat hekin olla mahdottoman tehtävän edessä ylisuuriksi paisuvien ryhmien ja esimerkiksi turvapaikanhakijoiden peruskoulutukseen siirtymisen ja siihen liittyvien uusien haasteiden edessä.

- Tulemme tulevaisuudessa tarvitsemaan jokaisen suomalaisen panosta työelämässä pelkästään demografisten muutosten vuoksi. Nyt pitää tehdä kaikki voitava sen eteen, että voimme taata eri alojen osaajien riittävyyden tulevaisuudessa.

Haatainen on myös huolissaan nuorten poikien syrjäytymisestä. Jo nyt joka kahdeksannella 15-vuotiaalla pojalla on puutteellinen lukutaito, joka haittaa jatko-opintoihin siirtymistä. Hallituksen ryhmäkokoavustuksista luopuminen pahentaa asiaa. Kyse on myös kansalaisten lisääntyvästä eriarvoistumisesta, johon on syytä puuttua välittömästi. Nyt on tehtävä kaikki nuorten lisääntyvän eriarvoistumisen estämiseksi.

Kansanedustaja Haatainen on aiemmin toiminut opetusministerinä sekä sosiaali- ja terveysministerinä. Hän on myös vastannut sivistystoimesta ja henkilöstöasioista sekä maahanmuuttaja-asioista Helsingin apulaiskaupunginjohtajana toimiessaan.

Lisätiedot: Tuula Haatainen, p. 040 334 5813