Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Backman: Kokoomuksen veroale suurituloisten asialla

SDP Tiedotus

Julkaistu: 28.09.2014 klo 16:23
Julkaisija: SDP Tiedotus

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman

28.9.2014

Kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubbin esittelemä verolinjaus ansaitsee kiitoksen. Se selkeyttää puolueiden välisiä eroja. Tulevissa eduskuntavaaleissa äänestäjillä on vaihtoehtoina Kokoomuksen esittämä hyvätuloisten veroale tai SDP:n oikeudenmukainen verolinja, joka ottaa hyvätuloisilta ja antaa pieni- ja keskituloisille.

Oikeistolaisten talousasiantuntijoiden mainostama veroalennusten kasvua ja työllisyyttä tukeva vaikutus osoittautui vääräksi edellisellä vaalikaudellakin. Porvarihallituksen toteuttamat suurituloisten verokevennykset johtivat vain velkaantumisen lisääntymiseen. Mittavan veroalen toisena vaihtoehtona on julkisten hyvinvointipalvelujen merkittävä karsiminen. Siihen SDP ei ole valmis.

Kokoomuksen jälleen haikailema korkeimman marginaaliveron painaminen alle 50 prosenttiin tekisi valtion budjettiin yli 500 miljoonan euron aukon. Hyöty tästä kohdentuisi perusteettomasti hyvätuloisille. Korkeimmat marginaaliverot eivät muodosta työllistymisen kannustinloukkua, sillä vain harvat pääsevät kahden korkeimman marginaaliveroluokan edellyttämiin yli 6000 euron kuukausiansioihin.Työnantajatkin voisivat lopettaa korkeimmista marginaaliveroista valittamisen, koska eivät merkittävästi edes maksa niihin yltäviä palkkojakaan.

Jos verotusta halutaan suunnata työllistävämpään ja kannustavampaan suuntaan, on painopisteen oltava jatkossakin pieni- ja keskituloisten tuloverotuksen keventämisessä. Näin on tällä vaalikaudella tehtykin. Pienituloisimpien kohdalla todellinen marginaalivero on erilaisten tulosidonnaisten etuuksien vuoksiedelleen korkeampi kuin suurituloisilla. Näitä kannustinloukkuja tulee poistaa jo aloitetulla tavalla.