Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SAK:n kuljetusliitot koolla Postialan rikkuritilanteen vuoksi

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

SAK:n kuljetusliitot koolla Postialan rikkuritilanteen vuoksi

Julkaistu: 06.11.2015 klo 13:17
Julkaisija: Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

SAK:n kuljetusliitot kokoontuivat 6.11. käsittelemään Postialan tilannetta. Alalla on ollut sopimukseton tila 1.11. alkaen. Työnantaja hakee alan työehtosopimusneuvotteluissa useiden satojen eurojen leikkauksia työntekijöiden kuukausiansioihin ja rajuja työehtojen heikennyksiä.

Kuljetusliitot tuomitsevat työnantajaliitto PALTAn toiminnan postialan neuvotteluissa. PALTA on antanut jäsenyritykselleen Postille ohjeen rekrytoida satoja vuokratyöntekijöitä murtamaan laillisia työtaistelutoimia. Alalla on ollut laillinen perehdyttämis- ja koulutuskielto voimassa 2.11. alkaen, johon PALTA ja Posti ovat reagoineet poistamalla perehdyttämisestä kieltäytyneet työpaikoilta eli laittaneet työntekijöitä laittomaan työsulkuun. PALTA ja Posti ovat myös useissa julkisissa esiintymisissään ilmoittaneet käyttävänsä vuokratyöntekijöitä murtamaan ilmoitettuja työtaistelutoimia.

Kuljetusliitot edellyttävät, että PALTA ja Posti lopettavat välittömästi vuokratyövoiman käytön, jonka tavoitteena on murtaa laillisia työtaistelutoimenpiteitä ja että ne aloittavat rakentavat neuvottelut työehtosopimusratkaisun aikaansaamiseksi. Kuljetusliitot kokoontuvat maanantaina 9.11. arvioimaan tilannetta ja keskustelemaan mahdollisista jatkotoimenpiteistä.

Kuljetusliitot:

Auto- ja kuljetusalan työntekijät AKT ry
Marko Piirainen

Ilmailualan Unioni IAU ry
Juhani Haapasaari

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry
Heidi Nieminen

Rautatievirkamiesliitto RVL ry
Kari Vähäuski

Suomen Lennonjohtajien yhdistys SLJY ry
Roy Myrberg

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry
Juha Kuurne

Suomen Merimies-Unioni SMU ry
Simo Zitting

Veturimiesten liitto ry
Risto Elonen

Heidi Nieminen/PAU, p. 050 340 3217

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry on Postin henkilöstöä edustava työntekijä- ja toimihenkilöjärjestö. PAU:n jäseniä työskentelee myös muissa yrityksissä, OpusCapitassa, G4S Cash Solution Oy:ssä ja Ahvenanmaan postissa, Posten Ålandissa. PAU on noin 30 000 jäsenellään alansa vahva edunvalvoja, joka ajaa jäsentensä taloudellisia, ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki