Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Sairaanhoitajien kansainvälinen työvoimafoorumi koolla Helsingissä

Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajien kansainvälinen työvoimafoorumi koolla Helsingissä

Julkaistu: 28.09.2015 klo 11:00
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Kansainvälisen sairaanhoitajajärjestön ICN:n Workforce Forum 2015 kokoontuu Helsingissä 28.- 30.9.2015. Kokous tuo Helsinkiin hoitotyön asiantuntijoita eri puolilta maailmaa keskustelemaan sairaanhoitajien työvoimatilanteesta ja työoloista.

Sairaanhoitajaliitot ympäri maailmaa seuraavat tarkasti maailmantalouden tilanteen vaikutuksia hoitotyöhön ja sairaanhoitajien työoloihin.

- Talouden heikentymisen vaikutukset näkyvät globaalisti jo sairaanhoitajien kelpoisuusehtojen alentamisina, palkkaetujen leikkauksina sekä hoidon laadusta ja potilasturvallisuudesta tinkimisenä, Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto sanoo.

Merasto pitää kehitystä huolestuttavana niin sairaanhoitajan kuin potilaankin kannalta. Leikkauksilla ei paranneta terveydenhuollon tehokkuutta tai alan vetovoimaa. Päinvastoin nyt pitäisi uskaltaa kokeilla uusia keinoja, kuten uudenlaista työnjakoa, sairaanhoitajien laajennettuja työnkuvia sekä työn ja perhe-elämän yhdistämistä helpottavia ratkaisuja.

- Ruotsissa tehdään parhaillaan työaikakokeiluja, joissa sairaanhoitajat ovat siirtyneet tekemään kuuden tunnin mittaisia päiviä kahdeksan tunnin palkalla. Nämä kokeilut ovat lähteneet puhtaasti halusta parantaa työn tehokkuutta. Lyhyemmillä työpäivillä halutaan parantaa alan vetovoimaa, työvoiman saatavuutta ja hoidon laatua, Merasto sanoo.

Terveydenhuollon henkilöstön ja alan vetovoiman puolesta puhuu myös Workforce Forumissa keskiviikkona esiintyvä ILO:n asiantuntija Christiane Wiskow.

- Seuraavina vuosikymmeninä kilpailu sosiaali- ja terveysalan osaajista kiristyy maiden sisäisesti, mutta myös globaalisti. Huonot työolot, huono palkka ja vähäiset urakehitysmahdollisuudet ovat merkittäviä tekijöitä, jotka lisäävät työvoimapulaa työntämällä henkilöstöä pois alalta, mutta myös työskentelemään ulkomaille, Wiskow sanoo.

Wiskow pitää ongelmallisena sitä, että terveysalan työvoima jakautuu epätasaisesti niin globaalisti kuin maiden sisäisesti harvaan asuttujen alueiden ja kaupunkien välillä. Hän muistuttaa, että epätasapaino alueiden välillä eriarvoistaa väestön pääsyä terveyspalveluihin. Wiskow pitää tärkeänä, että maat asettavat tavoitteekseen kestävän terveydenhuollon työvoiman ja investoivat riittävästi henkilöstöön.

- Ei riitä, että koulutamme lisää työntekijöitä. Meidän täytyy myös huolehtia, että heillä on työmahdollisuuksia, urakehitystä, hyvät työolosuhteet ja palkka, joka riittää elämiseen, Wiskow sanoo.

ICN Workforce Forum
Kansainvälisen sairaanhoitajajärjestön ICN:n (International Council of Nurses) Forkforce Forum kokoontuu vuosittain luotaamaan ja keskustelemaan sairaanhoitajien työvoimakysymyksistä ja työoloista. Sairaanhoitajaliiton emännöimään Helsingin kokoukseen saapuu asiantuntijoita kahdeksasta maasta. Pääpuhujana foorumissa on kansainvälisen työjärjestö ILO:n terveydenhuollon henkilöstön työvoima-asiantuntija Christiane Wiskow.

Liitteenä Workforce Forumia varten kootut yhteenvedot osallistujamaiden sairaanhoitajien työvoimatilanteesta.

Nursing workforce profile, Database Dummary, ICN Workforce Forum 2015
Overview Paper, Eight country reports, ICN Workforce forum 2015

Laura Niemi, viestintä- ja markkinointijohtaja, laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 3738602

90 vuotta osaamista, tietoa ja välittämistä

Sairaanhoitajaliitto perustettiin Helsingin Säätytalossa 25.1.1925. Jo perustamisesta lähtien tehtävämme on ollut yhdistää sairaanhoitajat huolehtimaan asiantuntevasta ammatistaan, edunvalvonnasta sekä korkeatasoisesta hoitotyöstä.

Tänään Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea ja edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Meihin kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.

sairaanhoitajat.fi