Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Sadat kansanedustajaehdokkaat sitoutuneet luonnon turvaamiseen

Suomen luonnonsuojeluliitto

Sadat kansanedustajaehdokkaat sitoutuneet luonnon turvaamiseen

Julkaistu: 02.04.2015 klo 14:27
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto kerää eduskuntavaalien ehdokkailta sitoumuksia luonnon puolesta. Elinympäristön turvallisuutta ja terveyttä edistävät sitoumukset koskevat erityisesti turpeen polton lopettamista, virtavesien suojelua, kaivostoiminnan kestävyyttä ja ympäristöhallinnon säilyttämistä. Tähän mennessä jo 278 ehdokasta on antanut sitoumuksensa.

Luonnonsuojeluliitto pelaa avoimilla korteilla ja julkaisi vaalitavoitteensa korttipakkana. Pakkaan kuuluu kuusi korttia, joiden avulla Luonnonsuojeluliitto haastaa ehdokkaita näyttämään luonnonsuojelukantansa. Seppo Leinosen kuvittamista pelikorteista yksi on jokeri. Sitä käytetään paikallisten ympäristöhaasteiden esiinnostamiseen.

Suomen luonnonsuojeluliitto ottaa ehdokkaiden sitoumuksia vastaan vaalipäivään 19.4. saakka. Myös äänestäjät voivat haastaa oman ehdokkaansa allekirjoittamaan sitoumuksen.

Sitoutuneita ehdokkaita on jo kaikista Suomen vaalipiireistä, Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Eniten sitoumuksia on annettu Helsingin (54) ja Uudenmaan vaalipiireistä (47). Kaikki allekirjoittaneet löytyvät vaalipiireittäin osoitteesta sll.fi/vaalit.

- Äänestäjät voivat katsoa verkkosivuiltamme, ketkä ehdokkaat ovat aidosti luonnon puolella. Suosittelemme lämpimästi harkitsemaan heidän äänestämistään, sanoo viestintäpäällikkö Matti Nieminen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Suomen luonnonsuojeluliitto pyytää eduskuntavaaliehdokkaita sitoutumaan seuraaviin tavoitteisiin:

- Vapaiden virtojen suojelun on oltava pysyvää

- Turpeen polton lopettaminen on tärkein ilmastopoliittinen teko

- Kaivostoiminta kestävälle pohjalle

- Eurooppalainen Suomi tarvitsee toimivan ympäristöhallinnon ja hyvän lainsäädännön

Viestintäpäällikkö Matti Nieminen, puh. 050 564 2283, matti.nieminen@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliiton vaalisivut:

www.sll.fi/vaalit (mm. sitoumuksen allekirjoittaneet, vaalipelikorttien kuvat ja tekstit)

Toimitukset voivat tilata painetun vaalikorttipakan maksutta postitse. Tilaukset: kirsi.ahonen@sll.fi.

Oikeusministeriön vaalisivut: vaalit.fi

Liitteenä verkkokäyttöön sopiva kuva korttipakasta. Jos kaipaat kuvaa isommassa koossa olethan yhteydessä.

Matti Nieminen
viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto