Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Ruotsalaistutkija: Ruotsin työllisyysaste ei noussut Borgin uudistusten jälkeen

Kalevi Sorsa -säätiö

Ruotsalaistutkija: Ruotsin työllisyysaste ei noussut Borgin uudistusten jälkeen

Julkaistu: 09.04.2015 klo 14:36
Julkaisija: Kalevi Sorsa -säätiö

Kalevi Sorsa -säätiö julkaisi tänään analyysin Ruotsin porvariallianssin vuosina 2006–2014 talouspolitiikan vaikutuksista. Toteutettua ”työlinjaa” on esitetty malliksi myös Suomessa Ruotsin entisen valtiovarainministerin Anders Borgin ja Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokkaan Juhana Vartiaisen toimesta.

Allianssihallitukset pyrkivät lisäämään työnteon kannustavuutta esimerkiksi veronalennusten ja sosiaaliturvan heikennysten kautta. On kuitenkin huomattava, että Borgin ministerikaudella Ruotsin työllisyysaste laski lievästi, korostaa ruotsalaisen ajatuspajan Tidenin johtaja Jesper Bengtssonin Kalevi Sorsa -säätiölle kirjoittamassaan Impulsseja-artikkelissa.

- Väitettä työn lisääntymisestä voi toisaalta perustella työllisten määrän kasvulla. On totta, että työllisten määrä lisääntyi Ruotsissa myös porvariallianssin vuosina, mutta niin kasvoi työikäinen väestökin, Bengtsson toteaa artikkelissaan.

Bengtssonin artikkelista ilmenee myös, että Ruotsin työttömyysaste nousi, toteutetusta työlinjasta huolimatta noin 1,5 % prosenttiyksikköä talvesta 2006–2007 vuoden 2013 loppuun mennessä. Samalla aikavälillä nuorisotyöttömyys lisääntyi ja pitkäaikaistyöttömien määrä lähes kolminkertaistui.

Yhteenvetona Bengtsson toteaa, että Ruotsin työn tarjontaa painottava talouspolitiikka ei ole saanut aikaan toivottuja työllisyysvaikutuksia alhaisen kysynnän vallitessa. Teoreettisten mallien pohjalta toteutettu politiikka ei siis ole onnistunut vähentämään työttömyyttä reaalimaailmassa.

Bengtssonin raportti on ladattavissa osoitteesta http://sorsafoundation.fi/anders-borg-ja-ruotsin-porvariallianssin-politiikan-vaikutukset/

Johtaja Jesper Bengtsson, +46 7 026 825 29, jesper.bengtsson@tstiden.se
Projektitutkija Antti Alaja, 040 195 2041, antti.alaja@sorsafoundation.fi

Kalevi Sorsa -säätiö on sosialidemokraattinen ajatuspaja.