Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Rintamaveteraanien kuntoutuksessa suuret kuntakohtaiset erot

Sotaveteraaniliitto

Rintamaveteraanien kuntoutuksessa suuret kuntakohtaiset erot

Julkaistu: 17.06.2015 klo 09:23
Julkaisija: Sotaveteraaniliitto

Mediatiedote 17.6.2015

Rintamaveteraanien kuntoutuksessa suuret kuntakohtaiset erot –
Tasapuolisuus ei toteudu

Valtiokonttorin julkaiseman yhteenvedon mukaan Laitilassa käytettiin varoja rintamaveteraanien kuntoutukseen 2209 euroa kuntoutukseen oikeutettua veteraania kohti, kun Ahvenanmaalla ja Paraisilla käytettiin alle 600 euroa veteraania kohti. Laitila anoi ja sai perusosan lisäksi 147 % lisämäärärahaa ja käytti kaiken. Parainen palautti perusosasta 33 %.

Veteraanit ovat hyvin eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, missä kunnassa he asuvat. Ero selittyy kuntien erilaisilla toimintatavoilla ja veteraaniasian hoitamisen resursseilla. Nämä ominaisuudet erottavat kunnat perus- ja lisämäärärahat käyttäviin kuntiin ja kuntoutusrahaa palauttaviin. Veteraanien kohtelu ei ole tasapuolista.

Viime vuosina useammat kunnat ovat aktivoituneet tarjoamaan veteraaneille kuntoutusta ja palveluita. Tämän vuoksi vuonna 2014 yhteensä 172 kuntoutusvaroja saaneesta kunnasta/ky:stä 88 käytti kaikki varat ja osa olisi tarvinnut lisää. Palvelumäärärahoja saaneesta 208 kunnasta käytti kaiken 125 kuntaa.

Kuntakohtaiset taulukot kuntoutusvarojen käytöstä 2014

Kuntakohtaiset taulukot kotiin vietävien palveluiden määrärahojen käytöstä 2014:

Suomen Sotaveteraaniliitto ry
Markku Seppä
Puh (09) 6126 2012 tai 0400 921 332

Suomen Sotaveteraaniliitto ry on Suomen sotiin 1939–1945 osallistuneita miehiä ja naisia yhdistävä valtakunnallinen järjestö. Liitto valvoo ja parantaa sotiemme veteraanien yhteiskunnallisia etuja.

Sotaveteraanit ovat kunniakansalaisiamme. He ovat puolustaneet maamme itsenäisyyttä ja vapautta. Sotaveteraanit, heidän puolisonsa ja leskensä haluavat elää mahdollisimman pitkään kotonaan. Sotaveteraanijärjestön tehtävänä on edistää toimia, joilla veteraanien itsenäistä kotona selviytymistä parannetaan.

www.sotaveteraaniliitto.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon