Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Rimaa hipoen ei riitä

Rimaa hipoen ei riitä

Julkaistu: 10.03.2015 klo 09:57
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain valmistelun edetessä laki loittoni yhä selvemmin tavoitteistaan. Jatkossa uudistamisen keskeisimmäksi tavoitteeksi on nostettava vaikuttava ja kustannustehokas palvelujärjestelmä. Ilman tämän tavoitteen toteutumista muut järjestelmälle asetetut tavoitteet jäävät saavuttamatta.

– Järjestämislain siirtymisessä seuraavalle hallituskaudelle on hyvää se, että meille aukesi mahdollisuus uudistaa palvelujärjestelmämme rakenteita ja rahoitusta rinta rinnan. Nyt on välttämätöntä kerätä riittävä tietopohja uudistamisen suunnan tueksi, painottaa Kuntoutuksen toimialayhdistyksen puheenjohtaja Mika Pekkonen.

Seuraavalla hallituskaudella uudistettavan sote-rahoituksen yksi keskeisistä haasteista on tiedossa. Meiltä puuttuu keskeistä pohjatietoa muun muassa kuntoutuspalveluiden rahoituksesta. Muiden maiden uudistuksista kertyneitä kokemuksia on perusteltua hyödyntää.

– Kun tietoa puuttuu tai se on riittämätöntä, jatkuu uudistaminen oletusten ja aaterakennelmien pohjalta. Tällöin pelkona on se, että uudistaminen ei johda vaikuttavaan, kustannustehokkaaseen ja palvelujen käyttäjät aidosti huomioivaan kokonaisuuteen, Pekkonen toteaa.

Kohti kuntoutuspalvelujen täysimääräistä hyödyntämistä

Myönteisen kehityksen aikaansaaminen palvelujärjestelmässämme vaatii kuntoutuksen roolin huolellista uudelleenarviointia palvelujärjestelmässä. Keskeistä on, onnistummeko hyödyntämään moniammatillisen kuntoutusosaamisen täysimääräisesti ja saammeko kuntoutuspalvelut kiinteäksi osaksi ihmisten hyvää hoitoa ja tukea.

Kuntoutuksen palveluvalikoimasta löytyy myönteisiä ratkaisukeinoja useisiin keskeisiin yhteiskunnallisiin pyrkimyksiin ja haasteisiin. Rahoitusmalli on ratkaiseva, kun pyritään vaikuttavien ja kustannustehokkaiden palvelujen ja palveluntuottajien hyödyntämiseen järjestelmässä.

– Liikaa ei voi korostaa tarpeenmukaisen kuntoutuksen viiveetöntä aloittamista, sujuvia kuntoutusprosesseja, yksityisten ja julkisen sektorin yhteistyötä sekä yksilön riittävän vahvaa asemaa palvelujärjestelmässä, päättää Pekkonen.

Lisätietoja: Mika Pekkonen, hallituksen puheenjohtaja, puh. 020 751 6778

Kuntoutuksen toimialayhdistys on 17 keskeisen yksityisen kuntoutuksen osaamiskeskuksen edunvalvontaorganisaatio, jonka tavoitteena on toimialan toimintaedellytysten turvaaminen ja kuntoutuksen määrällinen ja laadullinen kehittäminen. Lue lisää www.ktay.fi.