Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Populismibingo perkaa poliitikkojen puheet

Populismibingo perkaa poliitikkojen puheet

Julkaistu: 18.10.2016 klo 08:56
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Tiistaina 18.10. aukeava Populismibingo-sivusto tarjoaa pelillisen työkalun poliittisten puheiden perkaamiseen. Populismista puhutaan paljon, ja yhtä jos toistakin poliitikkoa syytellään populistiksi. Populismin määrittelyä pysähdytään harvemmin miettimään. Populismi on kuin saippuapala, joka lipsuu käsistä kun siitä ottaa kiinni.

Populismibingo-sivustolta saatavan bingoruudukon avulla kuka tahansa voi ryhtyä bongaamaan populismia poliittisista puheista. Vaaliväittelyt, eduskunnan täysistunnot ja kaupunginvaltuuston kokoukset ovat nyt kiinnostavampia kuin koskaan. Kuka edustaa mielestään aitoa kansaa toisten ollessa ylhäistä eliittiä? Kuka jauhaa sisällötöntä huttua? Kenen tempuilla saat bingon alta aikayksikön?

”Onko Populismibingo tieteellisen tarkka menetelmä sen toteamiseen, kuka on populisti? Ei. Haastaako Populismibingo populistit heidän omilla aseillaan? Ehdottomasti. Populismibingo on hauska tapa kriittisen medialukutaidon kehittämiseen”, toteaa projektipäällikkö Lauri Palsa KAVIsta. Bingoruudukko on koottu populismitutkimusta hyödyntäen ja sen tarkoituksena on paitsi auttaa bongaamaan populismi, myös herättää keskustelua pelaajien kesken.

Populismibingoa voi pelata niin uusilla jutuilla kuin arkistojen aarteillakin: vaaliväittelyillä, eduskunnan täysistunnoilla, kunnanvaltuustojen kokouksilla. Bingoruudukkoa voi seuraavan kerran testata esimerkiksi seuraavassa Yhdysvaltain presidentinvaalien väittelyssä, joka käydään torstaina klo 4 aamuyöstä Suomen aikaan.

Populismibingo on Kansallisen audiovisuaalisen instituutin KAVIn toteuttama. Sivustolta populismibingo.fi löydät bingogeneraattorin sekä perustietoa ja lisälukemista poliittisesta populismista.

Lauri Palsa, projektipäällikkö
lauri.palsa@kavi.fi, puh. 0295 338 015

populismibingo.fi
fb.com/populismibingo

#populismibingo

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki