Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Pokkariklassikko kertoo, kuinka rahan hallitsema maailma syntyi

Vastapaino

Pokkariklassikko kertoo, kuinka rahan hallitsema maailma syntyi

Julkaistu: 25.05.2016 klo 08:15
Julkaisija: Vastapaino

Karl Polanyin klassikkoteos Suuri murros on kapitalismin historia, jonka kysymyksenasettelut ällistyttävät ajankohtaisuudellaan. Kirja ilmestyy nyt pokkarina.

Suuri murros kuvaa, kuinka vapaat markkinat syntyivät ja kehittyivät 1700–1900-luvuilla. Teos auttaa hahmottamaan vaihtoehtoja vallitsevalle talousajattelulle: se muistuttaa, että markkinat kaipaavat sääntelyä, sillä ne toimivat lyhytnäköisesti. Niiden täydellisen vapauden hinta on epäoikeudenmukaisuus ja viattomien kärsimys.

Polanyin mukaan ”suuri murros” sai alkunsa Englannissa. 1800-luvun alussa pappien ja sotilaiden hallitsema maailma muuttui kauppiaiden johtamaksi. Raha alkoi jäsentää ihmisten ja yhteiskunnan toimintaa. Kauppiaiden maailmassa keskeiseen asemaan nousivat markkinat. Siinä maailmassa me elämme edelleen.

Karl Polanyi (1886–1964) oli unkarilaissyntyinen taloushistorioitsija. Vuonna 1944 ilmestynyt Suuri murros on hänen yrityksensä ymmärtää 1900-luvun sotia ja hirmutöitä – fasismi oli hänen mielestään reaktio markkinatalouden kriisiin.

Suuri murros
Aikakautemme poliittiset ja taloudelliset juuret
Karl Polanyi
Suom. Natasha Vilokkinen