Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Pohjoismaiden ja Baltian Demarinuoret: Rasismin leviäminen pysäytettävä

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Pohjoismaiden ja Baltian Demarinuoret: Rasismin leviäminen pysäytettävä

Julkaistu: 30.05.2014 klo 14:08
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Pohjoismaiden ja Baltian sosialidemokraattiset nuoret ovat erittäin huolissaan äärioikeistolaisten ja rasististen puolueiden noususta Euroopassa. Tämä nähtiin konkreettisesti viime sunnuntaina eurovaalien tuloksessa. Nämä puolueet ovat ajatuksiltaan rasistisia ja lisäävät epäluottamusta yhteiskuntaan yllyttämällä eri kansanryhmät toisiaan vastaan. He myös syyttävät tiettyjä kansanryhmiä Euroopan sosiaalisesta kriisistä.

Olemme nähneet viime vuosisadalla mitä tapahtuu, kun Euroopan kansalaiset luokitellaan etnisyyden, ihonvärin, uskonnon tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella. Meidän on muistettava rasistisen politiikan seuraukset ja pysäytettävä tällaisten ajatusten nousu ennen kuin historia toistaa itseään. Vihaa ja epäluottamusta kylvävään ajatteluun on vastattava tuomalla vahvemmin esiin vapauden ja suvaitsevaisuuden viestiä.

Rasistisen ajattelun kasvualustana toimii kasvava eriarvoisuus ja työttömyys. Meidän on määrätietoisesti taisteltava rasismia vastaan ja tehtävä oikeudenmukaisempaa politiikkaa. Tarvitsemme lisää investointeja työllisyyteen ja enemmän panostuksia ihmisten hyvinvointiin. Tulevaisuudessa sosialidemokraattien on tehtävä poliitiikkaa, jolla luomme sosiaalisesti oikeudenmukaisemman Euroopan.

Pohjoismaiden ja Baltian Demarinuorten (FNSU, Föreningen Nordens Socialdemokratiska Ungdom) kongressi järjestettiin Tanskassa 28.-30.5. Yhteistyöjärjestön puheenjohtajuus siirtyi Sosialidemokraattiset Nuoret ry:lle Suomeen tulevaksi kaudeksi 2014-2016.

Joona Räsänen

m. joona.rasanen@demarinuoret.fi