Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Pohjois-Suomen Demarinuoret 27.2. :Suvaitsemattomuus pois Suomesta – Suomeen lisää kulttuuriväriä

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Julkaistu: 27.02.2012 klo 12:17
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Kannanotto 27.2.

Pohjois-Suomen Demarinuoret: Suvaitsemattomuus pois Suomesta – Suomeen lisää kulttuuriväriä

Pohjois-Suomen Demarinuoret on huolissaan ulkomaalaistaustaisten mahdollisuuksista elää ja toimia Suomessa, joka on heidänkin kotimaansa. Moniarvoisuus on demokraattisen yhteiskunnan elinehto.  Monikulttuurisuus ja erilaisuus ovat yhteiskunnan rikkaus, ja suvaitsevaisuus sekä avoimet rajat ovat osa sen oikeudenmukaisuutta.

On tärkeää, että Suomeen saa tulla syystä riippumatta. Harmillisen usein keskustelu monikulttuurisesta Suomesta painottuu yksioikoisestitermiin "maahanmuuttaja", vaikka kyse on monimutkaisesta ilmiöstä ja hyvin erilaisista lähtökohdista tulevista ihmisistä.

Eriarvoisuus ja suvaitsemattomuus ovat ujuttautuneet jopa nimenkäyttöön. ”Miksi puhutaan 1. tai 2. polven maahanmuuttajista eikä 1. polven suomalaisista? Näin tehdään mm. Kanadassa.”, ihmettelee Pohjois-Suomen Demarinuorten PSDN:n puheenjohtaja Maria-Riitta Järvelä

Suomen on oltava avoin ja suvaitsevainen yhteiskunta.Uusien, ensimmäisen polven suomalaisten sopeuttamiseen ja osallistamiseen yhteiskuntaan on kiinnitettävä huomiota ja lisättävä resursseja. Suomen kielen opetusta on tarjottava maksutta ja se on mahdollistettava myös työssäkäyville. Työnantajia on kannustettava myös ulkomaalaistaustaisten työllistämiseen. On lisättävä yleistä tietämystä ja todenperäistä tietoa monimutkaisesta maahanmuuttoilmiöstä.

”Suomi oli pitkään maastamuuttomaa. Nykyisin  syyt Suomeen muutossa ovat usein pitkälti samoja kuin aikoinaan suomalaisten maastamuutossa – taloudellisen tilanteen parantaminen, onnen etsintä, rakkaus ja toivo paremmasta elämästä.” Järvelä muistuttaa.

Pohjois-Suomen Demarinuoret ry
Puheenjohtaja Maria-Riitta Järvelä