Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Perusteos ”taistelevista” tutkimusmenetelmistä on julkistettu

Into Kustannus

Perusteos ”taistelevista” tutkimusmenetelmistä on julkistettu

Julkaistu: 01.04.2014 klo 07:15
Julkaisija: Into Kustannus

Professori Juha Suorannan ja yliopistonlehtori Sanna Ryynäsen kirjoittama Taisteleva tutkimus on ensimmäinen suomenkielinen perusteos ”taistelevista” tutkimusmenetelmistä. Taisteleva tutkimus tarkoittaa kriittisesti kantaa ottavaa ja toiminnallista tutkimusta, jossa sosiaalista todellisuutta tarkastellaan ja maailmaa muutetaan yhdessä eri toimintakentillä työskentelevien ihmisten kanssa.

Kirjassa ehdotetaan, että yhteiskuntatieteilijän tehtäväksi on kirjoittamisen ja julkaisemisen lisäksi tullut osallistuminen ja yhteistoiminta. Kirjassa kootaan yhteen eri tutkimusperinteitä, kuten sorrettujen ja vapautuksen pedagogiikka, kriittinen psykologia, kriittinen ja osallistuva toimintatutkimus, julkinen sosiologia, työläistutkimus, sosiologinen aikalaisanalyysi ja yhdessä kulkemisen menetelmä.

Kirja rohkaisee yhteiskuntatieteellisten alojen opiskelijoita vaikuttamaan yhteisiin asioihin ja tarttumaan toimeen. Se neuvoo kansalaistoimijoita tutkimuksen ja aktivismin yhdistämiseen ja antaa välineitä elämänolosuhteiden parantamiseksi.

Tänä keväänä kirjan kirjoittajat ovat mukana monessa tapahtumassa:

Juha Suoranta (s. 1966) on tutkinut kriittistä yhteiskunta- ja kasvatustiedettä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Hän on julkaissut lukuisia kirjoja, muun muassa ”Eskola–Suorantana” tunnetun tutkimusmenetelmäoppaan Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Päivätyönsä palkittu tietokirjailija tekee Tampereen yliopiston aikuiskasvatuksen professorina.

Sanna Ryynänen (s. 1972) on sosiaalipedagogiikkaan erikoistunut yhteiskuntatieteilijä. Hänen tutkimustyössään yhdistyvät halu tukea eriarvoisuuden vastavoimia ja vastarintoja sekä tiiviit siteet Brasiliaan. Ryynänen on asunut, opiskellut ja opettanut Brasiliassa sekä tehnyt siellä vapaaehtoistyötä ja tutkimusta. Hän työskentelee Itä-Suomen yliopiston sosiaalipedagogiikan yliopistonlehtorina (ma).

Kirjan tiedot:
Juha Suoranta & Sanna Ryynänen: Taisteleva tutkimus
ISBN: 978-952-264-297-4
393 sivua, ovh 27 e
Painokelpoinen kansikuva: http://www.intokustannus.fi/images/isotkannet/taistelevatutkimus.jpg

Lisätiedot:
Tatu Matilainen, Into Kustannus, tatu.matilainen@intokustannus.fi, 040 7462 617
Mika Rönkkö, Into Kustannus, mika.ronkko@intokustannus.fi, 050 436 2170

Into on ketterä ja ärhäkkä kustantamo. Julkaisemme ajankohtaista tietoa, hillittömän kiinnostavaa kaunoa, kantaaottavia pamfletteja, laadukasta käännöskirjallisuutta ja Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä. Monet kirjoistamme ovat saatavissa myös e-kirjoina.

www.intokustannus.fi | www.mondediplo.fi | www.into-ebooks.com | www.facebook.com/intokustannus