Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Pelastaako metsien biotalous Suomen?

Suomen luonnonsuojeluliitto

Pelastaako metsien biotalous Suomen?

Julkaistu: 11.07.2016 klo 15:02
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton koolle kutsumassa keskustelussa Porin SuomiAreenalla arvioidaan biotalouden hyötyjä ja haittoja tiistaina 12.7. klo 13.30-14.45 Eetunaukion lavalla. Mitä iloa biotaloudesta on kansantaloudelle ja mikä on energiamurroksen ympäristövastuullisuus?

Kesän kuumassa ympäristökeskustelussa arvioidaan myös biotalouden roolia, kun Suomessa laaditaan paraikaa kansallista keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmaa. Samalla pohditaan, miten Pariisin ilmastosopimus toteutuu Sipilän Suomessa, metsien maassa.

"Odotan vilkasta keskustelua, onhan biotaloudesta odotettu Suomen tulevaisuuden pelastajaa. Millainen pelastusoperaatio se olisi, sitä selvitämme Eetunaukiolla", sanoo puheenjohtajana toimiva YLE:n ajankohtaistoimituksen esimies Jussi Eronen.

Keskustelijoina ovat maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen, St1:n energiajohtaja Jari Suominen, VTT:n johtava tutkija Pasi Vainikka ja Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava. Mukaan keskusteluun liittyy myös alkulöylyt lyövä rap-muusikko Paleface.

"Suomessa on lähdetty biotalouskeskusteluun ikäänkuin suomalainen metsätalous olisi automaattisesti kestävää. Näin ei ole. Suomessa tulisi keskustella avoimesti, miten paljon metsäluonnon varoja voidaan käyttää niin että luontokin sen kestää. Vai onko suomalainen käsitys modernista biotaloudesta vain tehostettua metsätaloutta?", kysyy Luonnonsuojeluliiton suojelupäällikkö Jouni Nissinen.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, puh. 050 564 2283, matti.nieminen@sll.fi

Jouni Nissinen, suojelupäällikkö, puh. 040 120 9222, jouni.nissinen@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliiton verkkosivut biotaloudesta:
www.sll.fi/biotalous

www.suomiareena.fi

Tilaisuus on osa Kepan koordinoimaa Agenda 2030 -tilaisuuksien sarjaa.

Matti Nieminen
Viestintäpäällikkö