Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: Irtisanomisaika ja -korvaukset yhdenvertaisiksi

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Julkaistu: 04.10.2014 klo 15:00
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen ei löydä perusteita eripituisille irtisanomisajoille ja -korvauksille. Hän puhui asiasta Itä-Suomen SAK-päivillä.

- Tällä hetkellä heikoimmassa asemassa olevien työntekijöiden työsuhdeturva on heikko ja irtisanomisajat ovat lyhyet. Samojen yritysten johtajat nauttivat puolestaan pitkistä irtisanomisajoista ja suurista irtisanomiskorvauksista.

- Esimerkiksi Keskon pääjohtajan irtisanomisaika on 12 kuukautta, minkä lisäksi hänelle maksetaan 12 kuukauden erillinen korvaus. Käytännössä Keskon pääjohtajan toimeentulo on turvattu kahdelle vuodelle, kun keskolaisen työntekijän enintään puoleksi vuodeksi, kertoo Julkunen.

Erimittaiset irtisanomisajat ja -korvaukset ovat Julkusen mielestä erittäin epätasa-arvoisia. Hän myös muistuttaa, että julkisen puolen kokemukset pitkistä, jopa viiden vuoden siirtymäajoista ovat hänen tietojensa mukaan toimineet hyvin.

- Mielestäni kaikkia yrityksen tai konsernin työntekijöitä, toimihenkilöitä ja johtajia tulisi kohdella tasa-arvoisesti, eli heillä pitäisi olla samanlaiset irtisanomisajat ja -korvaukset. Tämä pitäisi saada kirjattua lakiin samoin kuin irtisanomisaikojen kasvattaminen vähintään vuoden mittaiseksi, esittää Julkunen.

- Muutos tarkoittaisi esimerkiksi Keskon konsernissa sitä, että Anttilasta irtisanottujen työntekijöiden irtisanomisaika ja -korvaukset vastaisivat kahden vuoden palkkaa, eli samaa mikä on nyt konsernin pääjohtajalla.

Julkunen puhuu Itä-Suomen SAK-päivillä Joensuussa, hotelli Kimmelissä lauantaina  4.10.2014  klo 15.00.

Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500  417 187

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki