Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Päihderiippuvaiset ja heidän läheisensä saivat tarpeekseen ja perustivat valtakunnallisen potilasjärjestön

Suomen Päihderiippuvaiset ry

Julkaistu: 24.03.2015 klo 08:15
Julkaisija: Suomen Päihderiippuvaiset ry

Päihderiippuvuutta ei hoideta Suomessa sairautena, vaikka maailmalla sairauskäsitys alkoi vakiintua jo 50-luvulla. Meillä keskitytään yhä oireiden, ei itse sairauden hoitoon. Katkaisuhoidossa kuntoudutaan jatkamaan päihteiden käyttöä ja monille katkaisusta tarttuu mukaan lisäksi riippuvuus hoidossa määrättyihin päihdyttäviin lääkkeisiin. Kuntoutuksessa päihderiippuvuutta hoidetaan sosiaalisena ongelmana tai pahimmassa tapauksessa potilaita lähinnä säilötään kuntoutuspaikoissa. Päihderiippuvuutta ei osata diagnosoida, vaan lääkitään masennusta, ahdistusta, paniikkihäiriötä ja persoonallisuushäiriöitä. Lääkefirmojen lanseeraamia kohtuukäyttöön tähtääviä lääkkeitä suositellaan, vaikka kohtuukäyttö ei ole päihderiippuvaiselle vaihtoehto. Korvaushoito on yleisesti käytössä, vaikka päihderiippuvaisen hoito päihteellä ei voi johtaa tuloksiin. Läheiset jätetään ilman hoitoa tai hoito on asiantuntematonta.

Joukko toipuneita päihderiippuvaisia ja läheisiä sai tarpeekseen ja perusti valtakunnallisen potilasyhdistyksen, Suomen Päihderiippuvaiset ry:n, tiedottamaan laajasti päihderiippuvuudesta sairautena ja siitä, miten sitä pitäisi hoitaa. ”Ainut toimiva hoito on täysraittius. Päihderiippuvuutta ei voi hoitaa vaihtamalla päihdettä toiseen”, sanoo vasta perustetun yhdistyksen varapuheenjohtaja, Reeta Kroner. ”Läheisten hoito on tärkeää ei vain heidän itsensä vuoksi, vaan myös päihderiippuvaisen hoidon onnistumisen kannalta”, hän jatkaa.

Suomessa vallalla oleva hoitomalli on pohjoismaisesti ja maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen. ”Vinoutuneessa hoitojärjestelmässämme työskentelee päivästä toiseen suuri joukko ihmisiä, jotka ovat väsyneitä ja turhautuneita tilanteeseen, mutta ovat lakanneet tuomasta esille omaa näkemystään mitätöinnin vuoksi tai jopa irtisanomisen pelossa”, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Tarja Orre. ”Olisiko nyt korkea aika kuunnella niitä, jotka tuloksettomien hoitojen jälkeen ovat päässeet toimivaan hoitoon ja toipuneet”, kysyy Orre.

Päihderiippuvuuden toimivan hoidon lähtökohta on päihderiippuvuuden ymmärtäminen hermosolutason sairaudeksi.  Suomen Päihderiippuvaiset ry on perustanut ammatillisen työryhmän linjaamaan sairauskäsitykseen perustuvan toipumiskeskeisen hoidon laatukriteerit. Nämä linjaukset tulevat haastamaan nykyiset Käypä hoito -suositukset.

Suomen Päihderiippuvaiset ry:n puheenjohtaja Tarja Orre, puh. 040 8323 280, tarja.orre@paihderiippuvaiset.fi

Suomen Päihderiippuvaiset ry:n varapuheenjohtaja Reeta Kroner, reeta.kroner@paihderiippuvaiset.fi

Suomen Päihderiippuvaiset ry on päihderiippuvaisten ja heidän läheistensä valtakunnallinen potilasjärjestö.