Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Päihde- ja mielenterveyspotilaiden tupakasta vieroitus lapsenkengissä – Tupakkariippuvuuden hoito saatava osaksi kokonaishoitoa

Suomen ASH ry

Julkaistu: 09.10.2013 klo 09:00
Julkaisija: Suomen ASH ry

Tupakasta vieroituspalvelujen järjestäminen ja vieroitustuki on puutteellista päihde- sekä mielenterveyspotilaiden ja kuntoutujien keskuudessa, vaikka juuri näissä ryhmissä tupakointi on hyvin yleistä. Esimerkiksi skitsofreniapotilaista tupakoi noin 50 - 80 % ja alkoholiriippuvaisista 75 - 90 %. Päivittäinen tupakointi on näillä ryhmillä usein myös hyvin runsasta, yleisesti tupakoidaan yli askillinen (20 kpl) päivässä. Tutkimusten mukaan päihde- ja mielenterveystyössä toimivat ammattilaiset tupakoivat myös muita ammattiryhmiä enemmän.

Päihde- ja mielenterveyspäivillä järjestetyssä sessiossa käsiteltiin tupakkariippuvuutta osana päihde- ja mielenterveysongelmia. Professori Taru Kinnunen Harvardin yliopistosta toi esille, miten vakava sairaus tupakka- ja nikotiiniriippuvuus on. ─ Nikotiini on riippuvuutta voimakkai11mmin aiheuttava aine, tutkimusten mukaan se aiheuttaa riippuvuutta voimakkaammin kuin esimerkiksi kokaiini tai heroiini, Kinnunen totesi esityksessään.

Professori Kinnunen peräänkuulutti hyvää ja tehokasta hoitoa. Tupakkariippuvuutta tulisi hoitaa samalla kun hoidetaan päi44hderiippuvuutta ja mielenterveysongelmia. Päihde- ja mielenterveysongelmaisten tulisi saada apua ja tukea sekä palvelujärjestelmältä että lähiyhteisöltään myös tupakkariippuvuudesta irrottautumiseen. ─ Nämä ryhmät tarvitsevat myös riittävää lääkehoitoa, koska heillä on useita epäonnistumisen riskitekijöitä, Kinnunen painotti.

Tupakasta irti pääseminen on mahdollista myös psykiatrisille potilaille

Osastonlääkäri Saana Eskelinen hoitaa työssään skitsofreniaa sairastavia potilaita. Eskelinen on huolissaan erityisryhmien tupakasta vieroituksen huonosta tilasta ja kehottaa ottamaan erityisryhmien tupakasta vieroituksen rohkeasti esille.

─ Kuolleisuus skitsofreniapotilailla normaaliväestöön verrattuna on 2-3 -kertaista. Ero selittyy suurimmalta osin lisääntyneestä kuolleisuudesta sydän- ja verisuonitauteihin sekä syöpiin, joihin tupakointi ennaltaehkäistävistä riskitekijöistä on suurin.

Eskelinen korosti, että tupakasta irti pääseminen on mahdollista myös psykiatrisille potilaille. Heille voidaan yleensä suositella samojen vieroitushoitojen käyttöä kuin muullekin väestölle ja hoidon teho on samaa luokkaa kuin muulla väestöllä.

Päihdehuollon asiakkaat toivovat tukea tupakoinnin lopettamiseen

Kouluttaja Tiina Laiho kertoi Vantaan kaupungin päihdepalvelujen asiakkaille suunnatusta kyselystä, jossa kysyttiin tupakoinnista ja toiveista vieroituksen tuen suhteen. Kyselyn tulosten mukaan myös päihderiippuvaiset miettivät tupakoinnin lopettamista ja ovat yrittäneet lopettaa. Asiaa tulisi pitää esillä myös päihdehuollossa ja ottaa asiakkaiden toiveet huomioon.

Professori Kinnunen kiteytti tupakkariippuvuuden ja sen hoidon: ─ Tupakkariippuvuus on krooninen sairaus kuten verenpainetauti tai diabetes. Tupakkariippuvuutta sairastavat potilaat tarvitsevat pitkäaikaista hoitoa, seurantaa ja näitä tukevia palvelujärjestelmän asianmukaisia resursseja.

Suomessa on hyvä valikoima keinoja ja hoitoja, mutta tupakasta vieroitusta tulisi kuitenkin kehittää niin yleisesti kuin erityisryhmienkin parissa.

─ Tupakkariippuvuuden hoidon tehokas järjestäminen onkin merkittävä haaste Savuton Suomi 2040 – ohjelman tavoitteen saavuttamiselle, huomauttaa professori Kinnunen.

***********

Valtakunnalliset Päihde- ja mielenterveyspäivät on laajin vuosittainen alan ammattilaisten koulutustapahtuma. Tilaisuus on tarkoitettu päihde- ja mielenterveystyön alalla toimiville tutkijoille, kehittäjille ja päättäjille sosiaalitoimessa, päihdehuollossa, vapaa-aika- ja nuorisotoimessa, kouluissa ja oppilaitoksissa sekä alan järjestöissä. Tämän vuoden teemana on ”Yhdessä kulkien - pidetään kaikki mukana”. Päiviä koordinoi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry.

Tupakkariippuvuutta käsittelevän session järjestivät yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Filha ry ja Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry.

Lisätiedot:

Professori Taru Kinnunen, Harvard University, 045 1344617, Taru_Kinnunen@hsdm.harvard.edu

Osastonlääkäri Saana Eskelinen, Kellokosken sairaala, 050 4273304, saana.eskelinen@hus.fi

Kouluttaja Tiina Laiho, (tupakkatyö), tiina.laiho@vantaa.fi, Päihdepalvelut/ Ehkäisevän päihdetyön yksikkö, Vantaan kaupunki, 050 3024850

Kehittämispäällikkö Airi Partanen, Mielenterveys- ja päihdeongelmat -yksikkö (MIPA), Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 029 524 7489, airi.partanen@thl.fi

Suunnittelija Anelma Lammi, Filha ry, 09 4542 1224, anelma.lammi@filha.fi

Viestintäkoordinaattori Tiina Ohtonen, Suomen ASH ry, 050 560 2401, tiina.ohtonen@suomenash.fi

Suomen ASH on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö. Toimintamme painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn, tavoitteenamme on Savuton Suomi 2040. Olemme mukana ehkäisevän päihdetyön verkostossa ja hallinnoimme Savuton Suomi 2040 -hanketta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki