Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Opiskelijat mukana Eurooppa-päivän riennoissa perjantaina 9.5.

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Opiskelijat mukana Eurooppa-päivän riennoissa perjantaina 9.5.

Julkaistu: 07.05.2014 klo 10:56
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Tiedote 7.5.2014

Brysseliin tarvitaan opiskelijamyönteisiä meppejä! Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) kampanjoivat yhdessä opiskelija- ja ylioppilaskuntien kanssa nuorten ja opiskelijoiden äänen kuulumisen puolesta eurovaaleissa.

Korkeakouluopiskelijoiden yhteistä Hei, kuule EU! - Opiskelijoiden Eurooppa -eurovaalikampanjaa käydään pääsääntöisesti sosiaalisessa mediassa ja korkeakoulukaupunkien kampuksilla. Kampanjan tavoitteena on lisätä opiskelijoiden ja nuorten aktiivisuutta Euroopan parlamentin vaaleissa ja tuoda nuorille ja opiskelijoille tärkeitä teemoja yleiseen keskusteluun.

Eurooppa-päivänä perjantaina 9.5. SAMOK ja SYL ovat mukana Helsingissä Lasipalatsin Bio Rexissä järjestettävässä koko päivän tapahtumassa. Kaikille avointa ohjelmaa on klo 10.00-15.00.

“Opiskelijoille Eurooppa on mahdollisuus. Liikkuvuus parantaa eurooppalaista korkeakoulutuksen laatua, kun jaetaan yhteisiä kokemuksia ja tehdään yhteistyötä. Vaikka nuorisotyöttömyys on iso ongelma, liikkuvuus mahdollistaa kohtaamisen, verkostoitumisen ja työllistymisen koko Euroopan alueella”, SAMOKin hallituksen jäsen Anniina Sippola sanoo.

“Nuorisotyöttömyys on ratkaistava tulevan vaalikauden aikana. Tähän työhön tarvitaan koko Eurooppaa. Me näemme tärkeänä, että opiskelijat kiinnostuvat vaikuttamisesta myös vaalien välillä”, SYL:n hallituksen varapuheenjohtaja Jari Järvenpää muistuttaa.

Hei, kuule EU! -kampanjaa voi seurata tykkäämällä Facebook-sivuistamme. Kampanjaa käydään myös Instagramissa (@kuule_eu) sekä Twitterissä aihetunnuksella #kuuleEU.

Hei, kuule EU! -kampanjan teemat

1. Kestävä Eurooppa
Huolehtimalla sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ja kestävästä kehityksestä, luottamus Eurooppaan säilyy.

2. Mahdollisuuksien Eurooppa
Väestön ikääntyessä tulee varmistaa nuoren sukupolven pääsy koulutukseen ja työelämään.

3. Avoin Eurooppa
Euroopan Unionin päätöksenteon läpinäkyvyyttä on kehitettävä määrätietoisesti. Opiskelijoiden ja nuorten äänellä on oltava aidosti merkitystä jo valmisteluvaiheessa.

4. Rajaton Eurooppa
Kaikilla tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet liikkua, työskennellä ja opiskella EU-maissa.

5. Suvaitsevainen Eurooppa
Moniarvoisuus on Euroopan voimavara. Meidän kaikkien tulee vaalia arvostavaa, kunnioittavaa ja moninaisuuden mahdollistavaa ilmapiiriä.

SAMOKin hallituksen jäsen Anniina Sippola, p. 050 389 1004, etunimi.sukunimi@samok.fi
SYL:n varapuheenjohtaja Jari Järvenpää, p. 044 906 5005, etunimi.sukunimi@syl.fi

Eurooppa-päivän 9.5. ohjelma Lasipalatsin Bio Rexissä

Tapahtuman pääjärjestäjiä ovat Euroopan komission Suomen-edustusto ja Euroopan parlamentin Suomen-tiedotustoimisto. SAMOKilla ja SYL:lla on tapahtumassa oma ständi.

Eurooppa-päivänä järjestetään lukuisia tapahtumia myös muualla Suomessa.

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.