Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Onnistunut sote-integraatio huomioi kokonaisuuden

Onnistunut sote-integraatio huomioi kokonaisuuden

Julkaistu: 21.05.2015 klo 14:59
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Parhaimmillaan uusi malli rakenteineen mahdollistaa ja tukee vaikuttavaa, asiakaslähtöistä ja kustannustehokasta palvelujen toteuttamista.

Sote-uudistuksen kautta tavoiteltavat välttämättömät säästöt ovat mittavia. Olipa uusi sote-malli rakenteineen lopulta mikä tahansa, se ei tuo automaattisesti säästöjä. Malli kuitenkin luo perustan ja toimintaympäristön toteuttaa säästöjä.

– Toimintakyvyn edistämisen tulee olla keskiössä, kun pyrimme uudessa sote-palvelujärjestelmässä kokonaisuudelle asetettaviin vaikuttavuus- ja kustannustehokkuustavoitteisiin, painottaa Kuntoutuksen toimialayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Mika Pekkonen.

– Koulutus- ja työelämäputkesta pudonneiden nuorten aktivointi, työikäisten työkyvyn tukeminen sekä ikääntyneiden kyky inhimilliseen itsenäiseen selviytymiseen kotona ovat esimerkkejä asioista, joita on tarkasteltava uudistusta toteutettaessa, hän linjaa.

Toimialayhdistyksen elinkeinopoliittinen asiantuntija Jarno Talvitie suhtautuu hallitusneuvotteluissa sotesta sovittuihin lähtökohtiin mietteliäästi.

– Meille ei riitä pelkkä julkisen sektorin sisäinen integraatio. Viimeistään nyt meidän tulee päästä sektorikohtaisesta tarkastelusta kokonaisuuden kehittämiseen. Kuntoutuspalveluista huomattava osa, ainakin 40–50 prosenttia tuotetaan yksityissektorilla. Tätä merkittävää osaamisen ja kokemuksen resurssia meillä ei ole varaa jättää hyödyntämättä täysimääräisesti, painottaa Talvitie.

Integraatio tulee nähdä siten modernisti, että se ei edellytä järjestämisen, tuottamisen ja rahoituksen organisointia saman hallinnon ja budjetin alle. Tiedon sujuva liikkuminen yli organisaatio- ja sektorirajojen sekä tiettyjen asiakasryhmien palvelukokonaisuuksien nykyistä parempi ohjaus ja koordinaatio ovat toimivan integraation mahdollistajia.

– Niin säästötavoitteiden ja integraation onnistunut toteuttaminen kuin valinnanvapauden ja tuotannon monipuolistaminen ovat lopulta hyvin riippuvaisia rahoitusratkaisusta. Vaikuttava ja kustannustehokas kokonaisuus muodostuu luontevasti siten, että ensin mietitään keinot tuloksekkaan ja jatkuvan kehittymisen takaavalle palvelutuotannolle. Näitä periaatteita vahvistamaan tuodaan asiakkaiden valinnanvapaus. Tämän jälkeen valmistellaan rahoitusratkaisu varmistamaan haluttu lopputulos, Talvitie linjaa.

– On selvää, että nyt linjattu siirtyminen yksikanavaiseen rahoitukseen on erityinen haaste useammalta hallinnonalalta ohjatun ja useita järjestäjiä ja rahoituskanavia sisältävälle kuntoutustoimialalle. Useat muutkin toimialan erityispiirteet huomioon ottaen, olisi ollut toivottavaa nähdä myös kuntoutus työterveyshuollon rinnalla kokonaisuutena, jolle on tunnistettu erityinen asema ja rooli tulevassa palvelujärjestelmässä, päättää Pekkonen.

Mika Pekkonen
hallituksen puheenjohtaja
puh. 020 751 6778

Jarno Talvitie
elinkeinopoliittinen asiantuntija
puh. 050 569 5755

Kuntoutuksen toimialayhdistys on 17 keskeisen yksityisen kuntoutuksen osaamiskeskuksen edunvalvontaorganisaatio, jonka tavoitteena on toimialan toimintaedellytysten turvaaminen ja kuntoutuksen määrällinen ja laadullinen kehittäminen. Lue lisää www.ktay.fi.