Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Nylands Socialdemokratiska Kvinnor: En tjänst som äldreombudsman bör tillsättas i Finland

Sosialidemokraattiset Naiset

Julkaistu: 14.02.2016 klo 09:27
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Naiset

Nylands Socialdemokratiska Kvinnor kräver att en tjänst som äldreombudsman tillsätts i Finland. Seniorerna behöver en officiell talesperson, som är insatt i deras angelägenheter och försvarar deras ställning i samhället. Idag på Alla Hjärtans dag (14.2) har Nylands Socialdemokratiska Kvinnor startat en kampanj för att förbättra seniorernas vardag genom att samla namn till ett medborgarinitiativ.

- Alla äldre människor får inte den hjälp och den trygghet de behöver av samhället. Då måste de trygga sig till en åldrig make eller maka, sina förvärvsarbetande barn eller andra släktingar, rentav sina grannar. Det uppstår också situationer, där en ensam åldring lever som fånge i sitt eget hem och i det närmaste är övergiven. Äldreombudsmannens uppgift är att övervaka att åldringarnas rätt till ett värdigt och gott liv förverkligas, påpekar ordförande Anette Karlsson.

Flera adresser och lagmotioner har under årens lopp överräckts till ministrar för att inrätta en sådan tjänst, men ärendet har inte framskridit. Det har dock tidigare tillsatts till exempel konsumentombudsman samt jämställdhets-, barn-, data- och diskrimineringsombudsmän för att trygga medborgarnas rättigheter.

Medborgarinitiativet: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1805

Kampanjsidan: www.facebook.com/aanivanhuudelle