Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Myller: Sotilasliitto ei anna turvaa Suomelle

SDP-ALUEET

Myller: Sotilasliitto ei anna turvaa Suomelle

Julkaistu: 01.05.2016 klo 13:00
Julkaisija: SDP-ALUEET

- Nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa Suomen on turvallisinta pitäytyä nykyisessä asemassaan sotilasliitto Naton ulkopuolella, sanoi kansanedustaja Riitta Myller (sd) Ilomantsissa vappuna.

- Suomen tulee aktiivisesti olla mukana ratkaisemassa konflikteja osan EU:n ja YK:n toimintaa. Omilla lähialueillamme rajat ylittävä yhteistyö Venäjän kanssa on jo vuosikymmeniä luonut pohjan ruohonjuuritason yhteistyölle ja ihmisten välisille kontakteille. Tätä työtä on edelleen kehitettävä niin että yhteistyön avulla löydetään uusia avauksia raja-alueiden palvelujen kehittämiseksi ja työpaikkojen lisäämiseksi molemmin puolin rajaa.

- Yhteisvastuun ja luottamuksen rakentaminen lisäämällä ihmisten välistä tasa-arvoa ovat avain myös maailmalaajuisesti kärjistyneen ilmapiirin liennyttämiseen, arvioi Myller. Tasa-arvoa tarvitaan köyhien ja rikkaiden maiden välille sekä sisälle. Sota ja köyhyys synnyttävät massamuuttoa ja siihen voidaan tehokkaasti puuttua vain auttamalla köyhiä maita kehittymään ja sotien osapuolia hakemaan pysyvää rauhanomaista ratkaisua.

Valitettavasti Suomi on leikannut rajulla kädellä kehitysyhteistyövaroja jotka nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa olisivat kehitysvaikutustensa vuoksi myös parasta turvallisuuspolitiikkaa meille itsellemme, sanoi Myller.

Lisätiedot: Riitta Myller, p. 050 512 0145