Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Missä maan hallituksen vastuu Suomesta ja kansalaisista??

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry-Pohjanmaa ja Keski-Suomi

Missä maan hallituksen vastuu Suomesta ja kansalaisista??

Julkaistu: 26.09.2015 klo 17:10
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry-Pohjanmaa ja Keski-Suomi

PAM Häme-Pirkanmaan suunnittelupäivien 26.-27.9.2015 julkilausuma

Missä maan hallituksen vastuu Suomesta ja kansalaisista??

Olemme tyrmistyneinä seuranneet maan hallituksen toimintaa EK:n nöyrinä juoksupoikina, kun työnantajaleiri haluaa polkea työehtoja ja palkkoja sekä romuttaa vuosikymmeniä toimineen työelämän neuvottelu- ja kolmikantaperiaatteen. Työelämän asioiden kolmikantavalmistelun kautta Suomi on päässyt kehittymään pohjoismaalaiseksi hyvinvointiyhteiskunnaksi. Työntekijäpuoli on toiminut vastuullisesti mm. tekemällä maltillisia palkkaratkaisuja ja kolmikannassa uudistamalla eläkejärjestelmää. Hallituksen pakkolait leikkaisivat eniten pienipalkkaisilta aloilta. Menetys olisi yhden kuukauden palkan verran, joka olisi suoraan pois kotimaisesta kulutuksesta ja pari miljardia verotuloista.

Hallituksen ja eduskunnan tulee edustaa kansaa ja toimia yhteiskunnan eduksi, ei pörssiyhtiöiden omistajien ahneuden puolesta. Holding-yhtiöiden, verokierron ja veroparatiisien hyödyntämisellä suuryritykset ja pörssiyhtiöt eivät osallistu hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämiseen maksamalla edes kohtuullista osuutta voitoistaan.  Arvopaperikaupan varainsiirtovero toisi vuodessa kaksi miljardia paikkaamaan kestävyysvajetta.

KELA-maksun poisto ja yhteisöveron tuntuva alennus on näköjään ollut yhteiskunnan varojen siirto omistajien kassaan - eivät ole näkyneet EK:n kovasti lupaamina investointeina työpaikkoihin. Nämä miljardiluokan kädenojennukset eivät ole tuoneet yhden yhtä uutta työpaikkaa Suomeen - ainoastaan aiheuttaneet kestävyysvajetta. Missä on maan hallituksen vastuu Suomesta??

SAK:n hallitus teki 25.9. vastuuntuntoisen ja tulevaisuuteen katsovan tarjouksen hallitukselle, jonka EK tosin ehti torppaamaan jo ennen hallitusta… Työntekijäpuoli on neuvotellut ja tullut varsin hyvin vastaan - olisiko nyt aika hallituksen ottaa koppi SAK:n esityksestä ja vakauttaa tilanne työmarkkinoilla? Haluaako hallitus ja EK jatkaa ärsyttämistä? #STOP!

Vuotuisille neuvottelupäiville kokoontui puolensataa aktiivia Häme-Pirkanmaan ammattiosastoista ja liiton hallinnosta. Kokous pidetään 26.9.-27.9.2015 Original Sokos hotel Ilveksessä Tampereella. PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo puhumassa su 27.9. klo 13.00.

Lisätiedot: PAM:n Häme-Pirkanmaan aluepäällikkö Marja Salmivuori p. 050 467 6808 sekä osastojen puheenjohtajat: Hämeenlinnan liikeala varapj Seppo Hukkila 044 544 4412, Pamina 003 Lauri Iso-Lähteenmäki 044 779 7340  ja  Tampereen Varastotyöntekijät Ari Isosalo 040 765 0880

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

PAM on ammattiliitto, johon kuuluu n. 230 000 palvelualan ammattilaista. PAM on sinun ammattiliittosi, jos työskentelet yksityisellä palvelualalla. PAM neuvottelee palvelualoille työehtosopimukset ja valvoo jäsentensä etuja.

Suomen suurin yksityisten palvelualojen ammattiliitto syntyi vuonna 2000. Jäseniä PAMissa on jo n. 230 000, ja suurin osa heistä työskentelee vähittäiskaupassa, hotelli- ja ravintola-alalla, kiinteistöpalveluissa sekä vartiointialalla. Voit liittyä PAMiin jo silloin, kun opiskelet palvelualalle. Opiskelijalle jäsenyys on ilmainen.