Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Ministeri Paatero: Yrityksille annetuista lupauksista pidettävä kiinni

SDP Tiedotus

Ministeri Paatero: Yrityksille annetuista lupauksista pidettävä kiinni

Julkaistu: 23.03.2015 klo 14:03
Julkaisija: SDP Tiedotus

Omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Sirpa Paateron mukaan seuraavan hallituksen on kyettävä pitämään yrityksille antamansa lupaukset. Linjaukset vientivetoisen työllistävän kasvun tukemiseksi on tehtävä heti hallituskauden alussa, eikä niistä pitäisi poiketa.

– Tärkeintä on, että vientiyrityksille kyetään luomaan vakaa toimintaympäristö, jonka pysyvyyteen voidaan luottaa. Tämä on investointien saamisen perusedellytys, Paatero sanoo.

– Ideoita kasvun vauhdittamiseksi kyllä riittää. Tarvitaan sitoutumista seminaarien sijaan, niitä tällä vaalikaudella on riittänyt. Johtajuudesta meillä on vajetta.

Ministeri Paateron mukaan päättyvän vaalikauden puolivälissä tehty lupaus pidättäytyä toimista, jotka lisäävät teollisuuden kustannuksia, oli perusteltu. Tästä lupauksesta on kuitenkin lipsuttu. Paateron mukaan valtioneuvoston on kyettävä toimimaan jatkossa yhtenäisemmin sovittujen päämäärien puolesta.

– Huoli toimintaympäristön vakaudesta nousee toistuvasti esiin päällimmäisenä toiveena yritysten edustajia tavatessa. Valtion on parannettava tässä toimintatapojaan, Paatero vaatii.

Paateron mukaan ensi vaalikaudella on tärkeää edistää teollisuuden kilpailukykyä laaja-alaisesti. Teollisuuden logistiikkakustannuksia on helpotettava ja nykyisin käytössä olevia huojennuksia on jatkettava koko seuraavalle vaalikaudelle. Lisäksi mm. päästökauppakustannuksia on kompensoitava hiilivuotosektorille.

Ministeri Sirpa Paatero vierailee tänään Metson prosessiautomaatiotehtaalla Tampereella. Valtion osaomistaman Metson tuotantolaitoksen on määrä siirtyä yrityskaupan myötä kevään aikana toiselle valtionyhtiölle Valmetille.

Paavali Kukkonen, erityisavustaja, puh. 050 566 3455