Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Ministeri Elisabeth Rehnille MPK:n ansiomitali maanpuolustustyöstä

Maanpuolustuskoulutusyhdistys MPK

Ministeri Elisabeth Rehnille MPK:n ansiomitali maanpuolustustyöstä

Julkaistu: 11.12.2015 klo 15:00
Julkaisija: Maanpuolustuskoulutusyhdistys MPK

Embargo klo 15.00 11.12.2015

Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK) on myöntänyt vuosijuhlassaan ministeri Elisabeth Rehnille kultaisen ansiomitalin miekkojen kera.

Elisabeth Rehn on tehnyt poikkeuksellisen mittavan uran vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä. Puolustusministerinä toimiessaan hän oli keskeisessä asemassa MPK:n perustamisessa 1993 ja naisten vapaaehtoisen asepalveluksen käynnistämisessä 1995. Hän on tehnyt vapaaehtoista maanpuolustustyötä lähes elämäntyönään ja edistänyt erityisesti naisten vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta. Hänen vaikutuksena MPK:n nykyisen aseman saavuttamiseen on ollut mittava.

MPK voi myöntää kultaisen ansiomitalin miekkojen kera henkilölle, joka on erittäin ansiokkaasti, aktiivisesti ja pitkäaikaisesti toiminut vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen, sen kehittämisen ja toimintaedellytysten hyväksi tai henkilölle, joka on pitkäaikaisella ja erittäin tuloksekkaalla työllään edistänyt Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen tavoitteita. Ansiomitalin saajalta edellytetään, että hänen toimintansa on yleisesti erittäin arvostettua. Elisabeth Rehnille myönnetty on sarjassaan viides MPK:n kultainen ansiomitali miekkojen kera. Edellinen mitali myönnettiin presidentti Sauli Niinistölle.

MPK myöntää valtakunnallisesti kultaisia, hopeisia ja rautaisia mitaleja ansioituneesta maanpuolustustyöstä.

Miia Iivari
Viestintäpäällikkö
Maanpuolustuskoulutusyhdistys MPK
miia.iivari@mpk.fi

Maanpuolustuskoulutusyhdistys - MPK on valtakunnallinen vapaaehtoisen maanpuolustuksen yhteistyöjärjestö, jonka jäseninä ovat 15 keskeistä maanpuolustusjärjestöä sekä maanpuolustustyötä lähellä olevaa järjestöä. MPK:n toiminnan tarkoituksena on maanpuolustuksen edistäminen koulutuksen, tiedotuksen ja valistuksen keinoin. MPK:n toiminnasta on säädetty laissa vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta (556/2007). Puolustusministeriö ohjaa ja valvoo yhdistyksen toimintaa. MPK järjestää vuosittain noin 1 800 kurssia eri puolilla Suomea. Osallistujia on yli 48 00 henkilöä. Kurssitarjonta jakautuu sotilaalliseen koulutukseen sekä kaikille avoimeen varautumis- ja turvallisuuskoulutukseen.

Ajankohtaista tietoa MPK:n organisaatiosta ja kurssitoiminnasta löytyy verkkosivuilta www.mpk.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki