Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Mikä niitä riivaa? Journalisti Johanna Korhonen hakee vastausta kysymykseen, miksi julkinen keskustelu on käynyt niin mahdottomaksi

Kirjapaja

Julkaistu: 20.09.2016 klo 08:49
Julkaisija: Kirjapaja

Journalisti Johanna Korhonen pohtii kirjassaan Mikä niitä riivaa? (Kirjapaja) julkista keskustelua. Miksi se on muuttunut niin mahdottomaksi? Siitä on tullut epäkeskustelua, jonka tavallisia tyylilajeja ovat huuto ja itsekeskeinen höpötys. Mielipiteet käyvät faktoista, tieteellinen tieto on vain yksi ”mielipide” muiden joukossa, mediassa vilisee sinne-päin-uutisia ja rintamajaot syvenevät. Moni aihe kärjistyy mustavalkoiseksi mekastukseksi ennen kuin keskustelu on edes alkanut.

Poliitikoilla ei mene juuri paremmin. Talouspolitiikasta ei voida varsinaisesti keskustella, kun keskustelijat keskittyvät kukin oman viestinsä edistämiseen sen sijaan että hakisivat yhdessä uusia ratkaisuja. Median järjestämät kukkotappelut eivät kohenna tilannetta.

Perheeseen, sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat oudolla tavalla politiikan ytimessä. Vaikka maailmassa olisi ratkaistavana kaikenlaisia ongelmia talouskriiseistä ilmastonmuutokseen, kansanedustaja riehaantuu lukiessaan ministeriön esitteestä, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. Eduskunta joutuu käymään samat vanhat avioliittokeskustelunsa uudestaan samoihin aikoihin, kun kirkko suoltaa yhä uusia papereita iankaikkisen rasittavista homo-ongelmistaan.

Johanna Korhosen kirja esittää kysymyksiä mutta myös vastausehdotuksia. Korhonen pohtii, miten ihmisten ajattelun syvärakenteet ohjaavat näkemysten muodostamista ja mitä homo sapiens voisi tehdä taipumukselleen hahmottaa moniulotteiset asiat kaksijakoisesti. Keskeisiksi kollektiivisiksi ajatusvirheiksi hän tunnistaa kaksinapaistamisen, vaihtoehdottomuuden ja leimaamisen – mutta esittää myös, mitä näille kenties olisi tehtävissä. Ihmisen aivot, kieli ja sosiaalisuus ovat osa ongelmaa, mutta myös sen ratkaisua.

Johanna Korhonen: Mikä niitä riivaa? Suomalaisen julkisen keskustelun tuska – ja eräitä etenemis- mahdollisuuksia. Kirjapaja, Helsinki. 192 s. KL 32/14.14. ISBN 9789522885456. Ovh. 28,90.

Johanna Korhonen on yhteiskuntapolitiikkaan, talouteen ja kulttuuriin erikoistunut journalisti. Hän on myös kirkkolaulaja Vox Silentii -yhtyeessä.

Lisätietoja: Johanna Korhonen, johanna.korhonen@verkkotie.fi; 040 510 5906.

Kirjapaja/viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste, marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi; 0968774568

Arvostelukappaleet ja kuvapyynnöt: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

#Mikäniitäriivaa?

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki