Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Miina Sillanpää 150 vuotta – 14.9. julkaistava kirja kertoo, miksi tasa-arvon voimahahmo on yhä ajankohtainen

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 24.08.2016 klo 15:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Professori Aura Korppi-Tommolan kirjoittama teos juhlistaa Miina Sillanpään juhlavuotta: tänä vuonna tulee kuluneeksi 150 vuotta Sillanpään syntymästä. Miina Sillanpää oli Suomen ensimmäinen naispuolinen ministeri ja suomalaisen tasa-arvon symboli. Hän unelmoi modernista hyvinvointiyhteiskunnasta jo yli sata vuotta sitten.

Suomen ensimmäisen naispuolisen ministerin nimittäminen vuonna 1926 herätti kansainvälistäkin huomiota. Ministerinä ja pitkäaikaisena kansanedustajana Miina Sillanpää puhui hyvinvointivaltion puolesta: lastensuojelu, oppivelvollisuus, naisten oikeudet, yhteiskunnan vähäosaisten asema. Sillanpään merkitys suomalaisen hyvinvointivaltion alkutaipaleella 1900-luvun alussa oli merkittävä.

Sillanpää vaikutti suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen paitsi poliittisen uransa, myös perustamiensa ja johtamiensa järjestöjen kautta. Hän oli perustamassa muun muassa Ensi- ja turvakotien liittoa, jonka puheenjohtajana hän toimi kuolemaansa saakka. Useat hyvinvointialan järjestöt jatkavat edelleen Miina Sillanpään aloittamaa työtä.

Miina Sillanpää oli edelläkävijä, jonka ajatukset tasa-arvosta ja vähäosaisten auttamisesta olivat sata vuotta sitten radikaaleja. Nykyään hänen ajamansa arvot on laajasti hyväksytty suomalaisessa politiikassa – enää keskustellaan keinoista, joilla niihin parhaiten päästäisiin.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ja Miina Sillanpään Seuran yhteistyössä julkaisema kirja kertoo Miina Sillanpään vaikuttavasta elämästä. Kirja tarkastelee naisten ja lasten oikeuksien kehittymistä Miina Sillanpään aikana ja sen jälkeen – aina nykyhetkeen asti. ”Monet asiat ovat paremmin, mutta edelleen lapset tarvitsevat erityistä huolenpitoa. Lastensuojeluun ja naisten asemaan liittyen keskustellaan nyt kansainvälisellä tasolla YK:ssa ja EU:ssa niistä asioista, joita Miina Sillanpään johdolla ratkottiin 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä”, kertoo Aura Korppi-Tommola.

Kirjan julkistamistilaisuus keskiviikkona 14.9.2016 klo 14.00 Empire-salissa (Vanha Raatihuone, Aleksanterinkatu 20, Helsinki). Ilmoittautuminen tästä linkistä 5.9. mennessä. Tilaisuudessa puhuvat kirjailijan lisäksi Helsingin kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen, SKS:n kustannusjohtaja Tero Norkola ja professori Maria Lähteenmäki. Tervetuloa!

Aura Korppi-Tommola
Miina Sillanpää
Edelläkävijä

176 s. | SKS 2016