Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » LVM ja Berner jakoivat rekkamiehille ”joululahjat” ennakkoon

SDP Tiedotus

LVM ja Berner jakoivat rekkamiehille ”joululahjat” ennakkoon

Julkaistu: 17.12.2015 klo 15:41
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Suna Kymäläinen tuomitsee hallituksen tämän päiväisen ilmoituksen muuttaa Suomen lainsäädännössä olevaa kabotaasin määritelmää.

– Tämä on kylmää kyytiä kuljetusalalle ja asiansa hoitaville suomalaisille kumipyöräyrittäjille. Todella ikävä ”joululahja” ennakkoon Suomen rekkamiehille ja koko ammattikunnalle, lataa Kymäläinen.

– AKT, SKAL ja alan työnantajaliitto ovat olleet asiassa liikuttavan yksimielisiä ja lausuneet useaan kertaan yhteisen kantansa, että Suomen tulkinta ja määritelmä kabotaasista ovat oikeat, perustelee Kymäläinen.

– Ennakkomerkit tosin asiasta olivat ilmassa jo kesällä, tämän hallituksen alkutaipaleella, tietää Kymäläinen.

– Tässä on taustalla ulkoministeri Timo Soinin ja liikenneministeri Anne Bernerin neuvonpito ja sopimus. Outo linjan muutos EU:n edessä. Edelliset liikenneministerit olivat valmiita katsomaan EU-tuomioistuimen päätöksen. Mielestäni on turhaa toimia ennakolta, Suomen perustelut kyllä kestävät juristien tarkastelun.

– Suomalaisen kuljetusyrittäjyyden ja työntekijöiden ulosliputtaminen Suomen kaltaisessa, pitkien etäisyyksien maassa, on huolestuttavaa ja todella välinpitämätöntä, Kymäläinen jatkaa.

Lisätietoja: Suna Kymäläinen 050 512 0526

Lue myös Suna Kymäläisen Vierasparkki –kolumni AKT:n lehdessä s. 5, nro 9/2015, 30.9.2015: