Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Liittokokous: Koulutusperäinen maahanmuutto turvaa eläke- ja palvelulupauksen

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Liittokokous: Koulutusperäinen maahanmuutto turvaa eläke- ja palvelulupauksen

Julkaistu: 23.11.2013 klo 17:15
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Julkilausuma: 23.11.2013

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry:n liittokokous painottaa, että tulevan eläkeuudistuksen yhteydessä Suomen eläkejärjestelmä on sopeutettava väestön eliniän pidentymiseen. Vaikka eläkkeitä on uudistettu vuosien varrella ja eläkevaroja rahastoitu, ikääntyvän väestön ja valtion velkaantumisen mukanaan tuomiin haasteisiin ei ole varauduttu riittävästi. Liittokokous tarjoaa kärjistyvään tilanteeseen ratkaisuksi maksutonta koulutusta ja koulutusperäistä maahanmuuttoa.

Suomessa opiskelee tällä hetkellä korkeakouluissa noin 19 000 kansainvälistä tutkinto-opiskelijaa. Heistä 67 prosenttia jää Suomeen valmistumisensa jälkeen ja tänne jääneistä ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneista työelämässä on 77 prosenttia. Laadukkaasti järjestetty koulutus, kulttuuri- ja kieliopinnot sekä tukipalvelut mahdollistavat kansainvälisten opiskelijoiden integroitumisen maahan jo opintojen aikana.

Suomi on ikääntyvän Euroopan kärkimaita. Väestön ikääntymisen aiheuttaa ikäluokkien väliset kokoerot sekä väestön eliniän pidentyminen. Eliniän pidentyminen on erityisen ongelmallista Suomen kaltaisissa maissa, joissa väestörakenteen muutokset eivät ole tasapainottuneet maahanmuutolla.

Ikääntymisen lisäksi Suomi velkaantuu. Velkaantuminen vaarantaa sekä eläkelupauksen että palvelulupauksen. Maan hallitus on esittänyt ratkaisuksi työurien pidentämistä. Parhaassakaan tapauksessa työurien pidentämisellä ei kuitenkaan tasapainoteta taloudellista huoltosuhdetta, sillä käytettävissä oleva työvoima on rajallinen.

Suomi kaipaa kipeästi lisää työvoimaa, kansainvälistä osaamista sekä uusia ratkaisuja maan kehittämiseen. SAMOKin liittokokous vaatii, että ennakkoluuloista on luovuttava ja myönnettävä, että kansainvälinen opiskelijaliikkuvuus on jo nyt rikastuttanut suomalaista kulttuuria, tuottanut huomattavaa etua kansantaloudelle ja kehittänyt suomalaista osaamista sekä yhteyksiä maailmalle. Maksuton koulutus on yksi Suomen kansainvälistymisen peruspilareista, joiden avulla turvataan myös työmarkkinoiden tarpeita koulutetun työvoiman avulla.

Mikko Valtonen, puheenjohtaja 2013, puh. 050 389 1000
Toni Asikainen, puheenjohtaja 2014, puh. 050 389 1004

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.