Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Lasten ja nuorten hyvinvointi Suomessa – mihin resursseja kannattaa tässä taloustilanteessa suunnata?

Lastenklinikoiden Kummit ry

Kutsu.
Julkaistu: 18.09.2015 klo 15:00
Julkaisija: Lastenklinikoiden Kummit ry

Lasten ja nuorten hyvinvointiin vaikuttavat järjestöt ja johtavat asiantuntijat kertovat mitä nyt kannattaa tehdä – tilaisuus eduskunnan Kansalaisinfossa ma 21.9. kello 12.30–14.30. Tervetuloa!

Varhaiskasvatus, koulutussäästöt, nuorisotyön tulevaisuus, kerho- ja seuratoiminta, palveluiden harkinnanvaraisuus, lastensuojelu ja mielenterveyshuolto – lapsiin ja nuoriin sekä heidän perheisiinsä on kohdistumassa kovien leikkausten kautta kovia huolia.

Meillä on jo nyt runsaasti tietoa siitä, mihin vaikuttamalla saavutetaan parhaita tuloksia. Niukkoja resursseja ei voida jakaa tasaisesti kaikkiin hankkeisiin, vaan tulisi keskittyä niihin osa-alueisiin, joilla tulokset ovat mitattavissa ja osoitettavissa.

Hallitus on listannut 5 kärkihanketta, joiden kautta se lähtee edistämään hyvinvointia ja terveyttä – niihin kuuluvat mm. palveluiden asiakaslähtöisyys, digitalisaatio, terveet elämäntavat sekä lapsiperheiden palvelujen uudistus.  Sosiaali- ja terveystoimen kärkihankkeille on varattu 130 miljoonaa euroa. Käytetään rahat fiksusti.

Tule kuuntelemaan, kun johtavat asiantuntijat sekä järjestöt antavat konkreettisia ehdotuksia resurssien suuntaamisesta lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi!

Ohjelma 21.9. klo 12.30–14.30

12.30 – Tervetuloa - Anne Knaster, Lastenklinikoiden Kummit

Järjestöjen puheenvuorot: MLL, Pelastakaa Lapset, Valo, Allianssi, Vanhempainliitto

12.55 – Ministerin tervehdys – sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä

Kysymyksiä Hanna Mäntylälle

13.20 – Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kriittiset tekijät – lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila

Kysymyksiä Tuomas Kurttilalle

13.45 – Kustannustehoa, hyviä ratkaisuja ja empatiaa – lastenpsykiatrian ylilääkäri Leena Repokari

Kysymyksiä Leena Repokarille

14.00–14.30 – Vapaata keskustelua

Anne Knaster, p. 040 418 6547, anne.knaster@kummit.fi

Matti Valli, p. 050 356 3336, matti@kummit.fi

Lastenklinikoiden Kummit ry tukee Suomen viittä yliopistollista lastenklinikkaa, kehitys- ja tutkimustyötä sekä parantaa potilaiden viihtyvyyttä sairaala-aikana. Viime vuosina yhdistys on tukenut merkittävin panoksin lasten ja nuorten mielenterveystyötä. Varoja kerätään erilaisin tavoin ympäri vuoden. Koko toimiaikanaan Kummit ry on tehnyt lahjoituksia n. 30 miljoonan euron edestä.